Search This Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saturday, April 11, 2015

PERKONGSIAN DARIPADA SDRA HERMAN BIN JOEN (IKD KATEDRAL ST. MARY SANDAKAN, SABAH)

(Sdra Herman Bin Joen berbangsa Dusun dan berumur 25 tahun berasal dari Keningau. Dia telah menetap di Sandakan sejak Julai 2014 dan bekerja sebagai Service Advisor UMW Toyota)


Ibu saya banyak membantu memperkenalkan saya ke IKD. Iman saya juga mendorong saya untuk mengikuti ajaran Yesus Kristus. 

Sebelum mengenali Yesus saya ini amat benci pada ayah saya sehingga tidak dapat mengampuni dia atas kesalahannya terhadap Ibu saya. Sikap ini membuat saya tidak kenal langsung erti kata 'bahagia.' Saya memerlukan sesuatu yang ajaib agar dapat berubah dan di IKD saya belajar tentang 'cinta kasih' Tuhan.

Saya ingin mencari dan mengetahui ajaran-ajaran Kristian Katolik menurut Alkitab dengan lebih mendalam lagi. Saya sangat suka perkongsian dari kawan-kawan IKD pada setiap pertemuan. Perkongsian ini telah membantu saya menyedari  bahawa setiap insan ada sahaja masalah dalam hidup. Namun, Tuhan menjanjikan bahawa setiap sesuatu pasti ada jalan penyelesaiannya asalkan kita mempunyai iman yang kukuh.

Petikan Sabda Yesus yang paling saya suka adalah, “Akulah jalan dan kebenaran dan hidup. Tidak seorang pun yang datang kepada Bapa, kalau tidak melalui Aku." (Yoh. 14:6). Yesus bagi saya adalah penyelamat bagi semua yang percaya akan Dia, daripada segala percobaan.

Saya mempunyai iman yang kuat untuk menghidupi ajaran Kristus dan percaya akan pengampunan dosa. Sejak mengikuti IKD saya sudah boleh dan mudah memaafkan orang yang bersalah terhadap saya. Saya dengan sepenuh hati ingin menjadi saksi bagi Yesus yang lebih dahulu mengalami kesengsaraan. Yesus mampu menerimanya dan memaafkan orang yang berbuat jahat kepadaNya. Apa yang kita lalui, Yesus sudah melaluinya.

No comments:

Post a Comment

CATHOLIC APOLOGETICS

New Advent