Search This Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, April 22, 2014

Kesaksian Kelly Chia dari Gereja St Dominic, Lahad Datu

Kelly Chia
Sebelum saya mengikuti kelas IKD, saya langsung tidak tahu apa-apa tentang agama Kristian. Sebelum ini, saya hanya menemani ibu saya ke gereja untuk sembahyang. Semasa belajar, saya dapat belajar dari rakan saya kerana dia telah mengajar saya untuk cuba berdoa ketika menghadapi masalah dan tekanan dalam pembelajaran saya. Bermula dari situ, saya cuba berdoa dan berkomunikasi bersama Tuhan. Saya berasa cara ini betul-betul berkesan dalam kehidupan saya. Oleh itu, saya mengambil keputusan untuk menyertai kelas IKD dengan dorongan keluarga serta rakan-rakan saya.
Sekarang, setelah setahun saya mengikuti proses IKD ini, banyak yang telah saya pelajari dari segi sejarah, tradisi, dan kisah tentang ajaran agama Kristian ini. Saya juga dapat memahami bahawa berdoa sahaja tidak cukup dalam kehidupan kita tetapi juga perlukan iman dan Roh Kudus agar dapat menguatkan kita dalam segala hal. Kita memohon kepadaNya agar Dia mencampur tangan dalam kehidupan kita dan keluarga kita.
Apa perubahan dalam kehidupan saya? Bagi saya, perubahan yang saya mengalami ialah dari segi cara hidup saya. Dulu, sebelum mengenal Kristus, saya selalu membuang waktu dengan sia-sia sahaja. Saya tidak tahu hala tuju saya. Saya juga tidak memahami agama Kristian dan tidak mengamalkan cara hidup sebagai seorang Kristian. Sekarang, saya tahu bagaimana berdoa dengan betul dan belajar tentang siapakah sebenarnya Yesus Kristus, anak Allah. Saya berharap dapat melayani komuniti gereja seperti mana Yesus Kristus telah melayani manusia sejagat. Amen.

No comments:

Post a Comment

CATHOLIC APOLOGETICS

New Advent