Search This Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, May 6, 2015

PERKONGSIAN SR VERONICA KANDAUNG FSIC, SEMPENA MINGGU PANGGILAN

Dikumpul dan disusun oleh Helen John
Saya sudah melayani sebagai sister dalam Kongregasi Franciscan Sisters of the Immaculate Conception (FSIC) selama 40 tahun. Sepanjang perjalanan melayani memang tidak dinafikan banyak cobaan dan godaan terutama pada masa globalisasi kini. Namun disebalik semua ini Yesus sentiasa menyertai saya dalam suka dan duka hidup melayani sebagai seorang biarawati.
Perkara yang menyentuh hati saya sepanjang melayani apabila saya melihat kesungguhan dan daya usaha para pembimbing yang bekerjasama dengan saya dalam membantu mereka yang belum mengenali Kristus melalui pelayanan sama ada dalam kelas Inisiasi Kristian Dewasa (IKD), Pertemuan Minggu Gembira (PMG) serta pelayanan yang lain. Begitu juga apabila saya melihat peserta yang kelihatan bersungguh-sungguh menyahut panggilan untuk mengikuti  Yesus dan setelah menerima sakramen terus mengikuti aktiviti yang diadakan di gereja seperti kumpulan koir, belia, warden dan sebagainya. Ini merupakan suatu perkara yang benar-benar menggembirakan dan menyentuh hati saya.
Harapan kepada semua belia agar  dapat berfikir dan berdoa bersungguh-sunguh untuk menyahut panggilan masing-masing sama ada hidup berkeluarga, membujang atau pun menjadi seorang religius. Apabila sudah membuat pilihan yang sesuai, buatlah yang terbaik kerana walau apa pun panggilan itu merupakan kehendak Tuhan seperti dalam 2 Petrus 1:10, 'Karena itu, saudara-saudaraku, berusahalah sungguh-sungguh, supaya panggilan dan pilihanmu makin teguh. Sebab jikalau kamu melakukannya, kamu tidak akan pernah tersadung.'

No comments:

Post a Comment

CATHOLIC APOLOGETICS

New Advent