Search This Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, May 26, 2015

Perasmian Dan Pemberkatan Chapel St. Angeline, Madai

Artikel oleh Rogena Roger Sining
 & gambar oleh George Lawadin
Madai : Kira-kira 400 umat setempat dan wakil-wakil dari outstasi Paroki St Dominic, Lahad Datu berhimpun bersama untuk turut serta dalam upacara pemberkatan dan perasmian chapel baru St Angeline yang disempurnakan oleh Bapa Uskup Julius Dusin Gitom pada 24hb Mei 2015.


Upacara bermula dengan perarakan di luar chapel diiringi dengan kanak-kanak berpakaian suku kaum masing-masing. Bapa Uskup Julius dibantu oleh Fr. Simon Kontou, rektor gereja St. Dominic menyempurnakan acara pemberkatan chapel baru St. Angeline.
Bangunan chapel baru berukuran 30’ x 80’ dibangunkan diatas tapak yang sama dimana chapel lama yang telah usang didirikan melalui kerjasama umat setempat. Kos kerja penambahbaikan chapel ini melebihi RM100 ribu telah mengambil masa hampir 3 tahun untuk disiapkan atas sebab kekurangan dana.
Chapel St. Angeline terletak kira-kira 60km dari Lahad Datu dan kebanyakan penduduknya adalah penduduk tempatan terdiri dari pelbagai etnik. Bangunan chapel St. Angeline awalnya dibina pada tahun 1987 sempena nama Puan Angeline Bangad yang bermurah hati menderma tanahnya kepada Gereja.
Perayaan Ekaristi dirayakan bersama oleh Bapa Uskup Julius dan Fr. Simon Kontou, Paderi Paroki St Dominic.
Dalam homili Bapa Uskup, beliau mengucap syukur atas cinta kasih Tuhan bagi umat di St. Angeline khusus dengan terbinanya bangunan baru St. Angeline.
Bertepatan dengan minggu Pentekosta, Bapa Uskup mengatakan Roh Kudus hidup dalam orang yang beriman dan kehidupan Ilahi ini dicurahkan kepada kita semua yang telah dikuduskan melalui sakramen permandian. Roh Kudus terus bekerja dalam kehidupan kita sehingga kita dapat mengikuti sifat-sifat Kristus yang dipenuhi dengan Roh Kudus.
Beliau menambah dimana ada persatuan, kerjasama serta kehidupan membangun bersama iman, di situ-lah kita melihat kuasa Roh Kudus bekerja dalam diri kita. Apabila kita mempunyai sikap ke arah keperimanusiaan maka di situlah kita dapat melihat kerjanya Roh Kudus dalam diri kita sendiri. Di mana kita terdorong untuk melayani, di situlah kita mengulangi doa-doa agar Roh Kudus yang paling berkuasa sentiasa memimpin kita.
'Pada hari ini kita juga merayakan Pesta Kaamatan dalam gereja kita. Walaupun ini adalah perayaan budaya tetapi juga adalah sebahagian dari iman kita kerana kaamatan adalah suatu yang boleh menyatukan dan mendorong kita semua. Di mana terdapat kesatuan dan hidup bersatu dalam komuniti maka di situlah kita datang menghidupkan budaya kita sebagai Kristian. Di situ juga terdapat tanda-tanda kehadiran Roh Kudus.'


Pemberkatan anak-anak pokok buah-buahan, simbol 
rasminya bermula Pesta Kaamatan Peringkat Paroki

Selepas Misa Kudus berakhir, Bapa Uskup Julius diiringi oleh Sdra. George Minkui, Pengerusi Komiti Pastoral Umat Katolik (KPUK) telah menandatangani 'plague' di depan chapel, disusuli dengan paluan gong sebanyak 7 kali serta pemotongan kek tanda perasmian chapel baru St. Angeline disempurnakan.
Acara diteruskan dengan makan tengahari dan acara pentas yang berlangsung di Dewan Mini St Angeline. Antara persembahan yang disediakan oleh umat St. Angeline, Madai ialah persembahan koir oleh belia St. Angeline, persembahan nyanyian, pertandingan bina badan peringkat akhir dan cabutan tiket bertuah. 

No comments:

Post a Comment

CATHOLIC APOLOGETICS

New Advent