Search This Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, October 30, 2015

'Kegiatan Ini Membuka Harapan Untuk Kerjasama Yang Lebih Baik' oleh Sr Theresia Anita Yuniastuti RGS

Disusunatur oleh DS
dan foto oleh G. Bell
Sr Theresia Anita Yuniastuti RGS dari Keuskupan Ruteng, Flores NTT Indonesia, seorang biarawati Kongregasi Sister Gembala Baik terlibat dalam Pemberdayaan Perempuan dan Anak selama 2 tahun.
Memandangkan bahawa saya terlibat secara langsung dengan keluarga migran di Ruteng, Flores, saya diutus oleh Provinsial RGS Indonesia untuk hadir dalam pertemuan ini. Saya juga berpeluang menyampaikan sesi tentang, 'Impak migrasi terhadap keluarga.'
Acara ini bermanfaat kerana boleh bertemu dan berdialog bersama banyak pihak yang peduli dengan migran. Saya juga mengetahui kondisi para buruh migran-perantau di lokasi tujuan. Hal ini menjadi sarana untuk mengenal situasi migran-perantau baik di tempat asal juga di tempat tujuan. Kegiatan ini membuka harapan untuk kerjasama yang lebih baik.
Satu dari aspek yang sungguh baik ialah banyak diskusi dan mendengarkan pengalaman baik hidup dalam perantauan maupun dalam karya penjangkauan. Pertemuan bersama komuniti sangat berguna kerana boleh berelasi secara dekat.
Saya terharu dengan cara yang amat baik dengan penerimaan kami sebagai perwakilan. Penglibatan awam juga memberangsangkan. Semangat sedemikian harap dapat dilanjutkan.
Harapan saya ialah kegiatan ini dapat dilanjutkan dan melibatkan lebih banyak pihak terutama pihak yang memiliki wewenang untuk mengambil keputusan hadir dalam pertemuan yang seterusnya.    

No comments:

Post a Comment

CATHOLIC APOLOGETICS

New Advent