Search This Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, May 27, 2014

YouthPrepLink Batch 4 (Level 2) - Hari Keenam

Tim Dokumentasi YPL
BUKIT GARAM : Pada hari penjangkauan yang kedua, 10hb Mei 2014, para peserta bertolak kembali ke St. Anthony, Bukit Garam seawal jam 3.30 pagi. Setibanya mereka di St. Anthony, Bukit Garam pada jam 8.30 pagi, mereka mengambil peluang ini untuk membersihkan diri.  Ketika berada di Sukang, Paitan, mereka tidak mandi semalaman atas sebab kekurangan air di waktu musim kemarau. Inilah adalah antara cabaran yang harus dilalui ketika berada di level 2.
Bahagian ibubapa, sesi 'Tanggungjawab ibubapa dan belia sebagai komuniti gereja' disampaikan oleh Uncle Pius Gorohom. Beliau mengongsikan bahawa tiada ibubapa yang mahu anak mereka bercerai-berai. Sebagai ibubapa mereka haruslah menjadi teladan yang baik kepada anak-anak mereka. Apabila suami isteri itu saling mengasihi sesama, anak-anak secara langsung akan taat kepada mereka. Beliau menggalakkan ibubapa untuk membentuk sebuah keluarga yang kudus dan pada masa yang sama mempersiapkan anak-anak untuk mewarisi gereja.
Akan tetapi terdapat juga cabaran ibubapa dalam zaman teknologi. Beliau mengatakan bahawa tiadanya komunikasi diantara ibubapa dan anak-anak kerana telefon bimbit tidak dapat dilepaskan. Pada zaman sekarang juga, teknologi sentiasa disalah gunakan dan mendorong anak-anak ke alam dosa. Selain itu, belia zaman sekarang suka hidup berlumba-lumba. Mereka sentiasa mahu menpunyai barang teknologi keluaran terkini. Mereka juga tidak lagi mempunyai hubungan secara nyata tetapi secara alam maya. Oleh itu, ibubapa digalakkan untuk belajar menggunakan teknologi agar mereka dapat memantau anak-anak mereka di alam  maya kerana para belia mudah terpengaruh.

"Saya bersyukur kerana dapat mengikuti sesi saudara Pius. Saya juga mengharapkan anak-anak muda sekarang tidak terlalu leka dengan media massa. Selain itu, saya juga bersyukur dengan belia dari denomisi lain kerana mahu mengikuti program YPL. Saya juga mengharapkan belia dari denominasi lain untuk mengikuti apa sahaja program yang dianjurkan di gereja agar dapat mengeratkan hubungan antara satu sama lain. Saya berasa terharu dengan belia yang mengikuti YPL kerana berusaha untuk menjimatkan air yang digunakan. Saya berharap agar program ini akan diteruskan."- Egilisis
"Saya berterima kasih kerana sudi menjemput kami biarpun kami berlainan gereja. Tuhanlah yang telah menyatukan kita semua disini. Walaupun cara pergaulan kami berbeza tetapi apa yang kami nampak disini adalah suatu pergaulan yang mesra dan seperti adik beradik diantara lelaki dan perempuan. Saya juga melihat lelaki dan perempuan bekerjasama untuk melakukan tugas. Ini disebabkan kasih dan panggilan yang kita terima dari Tuhan. Apa yang saya belajar disini ialah Tuhan tidak mengenal rupa mahupun agama tetapi Tuhan melihat kita dari iman kita. Amen!"  - Nanang
"Saya berasa sangat gembira sebab melakukan aktiviti-aktiviti yang seronok. Setiap program mempunyai mesej yang tertentu dan cara penyampaiannya. Permainan yang dibuat tadi dapat mengeratkan hubungan antara ibubapa, belia dan kanak-kanak. Saya berharap lebih ramai lagi kawan-kawan lain akan mengikuti program ini. Bagi ibubapa, mereka harus mengalakkan anak-anak mereka untuk membiasakan mereka untuk mengikuti aktiviti gereja sejak kecil lagi. Saya akan simpan kenangan ini sebagai kenangan yang manis". - Eddy
Bagi kanak-kanak pula terdapat aktiviti mewarna dan bercerita. Adik Maria, salah seorang peserta kanak-kanak berasa sangat gembira. Sepanjang hari ini dia menari, menyanyi, mewarna dan belajar Bahasa Inggeris. Dia berharap agar kakak-kakak dan abang-abang dapat mengunjungi ke sini lagi. 

No comments:

Post a Comment

CATHOLIC APOLOGETICS

New Advent