Search This Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, May 23, 2014

PROGRAM KEEP IN TOUCH ALWAYS (K.I.T.A)

Disediakan oleh : Fettwinda Sipaan
Jurugambar : Philippa Philip
Holy Trinity Tawau, 27 April – Badan Pelajar Kerasulan Belia Paroki (KBP) Tawau telah menganjurkan Program Keep In Touch Always (KITA) yang telah dilaksanakan serentak di Keuskupan Sandakan pada tanggal 27 April yang lalu selepas misa kudus.
Antara objektif program ini; 
  •  mewujudkan kesedaran di kalangan para pelajar tentang kehidupan di kampus 
  •  menghadapi cabaran-cabaran yang ada di kampus 
  • menyediakan forum untuk mendalami iman Katolik 
  • mengongsikan kemahiran dan pengetahuan tentang Hak dan Tanggungjawab mereka sebagai seorang pelajar Kristian Katolik.
Seramai 40 orang peserta telah mengambil bahagian yang terdiri daripada para belia yang masih menuntut di sekolah menengah, lepasan SPM, penuntut institusi pendidikan tinggi awam (IPTA) dan turut hadir ibu bapa yang prihatin terhadap cabaran semasa para remaja masa kini. Program ini telah dijalankan di Bilik Belia dan dikendalikan oleh para fasilitator yang telah menghadiri Training of Trainers (TOT) kendalian Badan Pelajar Diosis Sandakan.
Program ini dimulakan dengan sesi pendaftaran dan makan tengahari. Selepas itu, doa pembukaan telah dipimpin oleh Puan Magrina Kiob. Sdri Ernie Stephanie Edward memperkenalkan program KITA, disusuli dengan empat sesi yang telah disusun atur buat program tersebut.
  • Realiti hidup dalam kampus oleh sdri Dollores Diego
  • Mendalami iman Katolik oleh sdra Petrus Bernadus
  • Hak dan tanggungjawab oleh  sdra Renaldo De Los Santos
  • Melihat ke hadapan oleh sdra John anak Noha

Program ini juga turut menampilkan beberapa perkongsian perjalanan iman daripada graduan yang telah menamatkan pengajian mereka. Antara yang sudi berkongsi ialah sdri Madelyn.


Secara keseluruhannya, sepanjang sesi berlangsung para peserta telah memberi kerjasama dan menumpukan perhatian semasa input disampaikan. Para peserta turut diberikan borang pendaftaran KITA serta maklumat tentang hak dan tanggungjawab mereka apabila berada di tempat baharu nanti. Aktiviti perbincangan dalam kumpulan juga turut membantu mengenengahkan pendapat para pelajar tentang tanggapan mereka terhadap kehidupan di kampus kelak.
Selesai dengan sesi keempat, iaitu sesi What To Look Foward?, para peserta mengisi borang evaluasi dan program KITA diakhiri dengan doa penutup yang dipimpin oleh sdri Naomi Francis. Semoga perkongsian yang disampaikan melalui program KITA dapat membantu para pelajar mempersiapkan diri mereka sama ada dalam aspek fizikal, mental mahupun secara rohani apabila berada di tempat lain untuk meneruskan pelajaran atau pun bekerja.

No comments:

Post a Comment

CATHOLIC APOLOGETICS

New Advent