Search This Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, October 31, 2017

Misa Penutupan Bulan Rosari

oleh DS

Sandakan – Pada tanggal 28 Oktober Misa Penutupan Bulan Rosari telah diadakan di Pondok Meditasi, Puncak Maria, Katedral St. Mary, Sandakan. Seramai lebih kurang 150 orang umat telah mengikuti misa ini.
Doa Rosari telah dimulakan seawal jam 8.30 pagi di hadapan groto Katedral St. Mary. Setelah doa Rosari selesai, semua umat perlahan-lahan bergerak menuju ke Puncak Maria untuk menghadiri Misa Kudus. Misa telah diselebrankan oleh Uskup Julius Dusin Gitom dan dibantu oleh Fr. Stanley William Matakim.
Pada awal misa, Bishop Julius menyeru umat yang hadir untuk mendoakan umat Kristian yang berada di seluruh dunia. Lebih-lebih lagi penganiayaan terhadap umat Kristian semakin berleluasa.
“Mari kita berdoa untuk mereka yang hidup dalam penganiayaan khususnya mereka yang beriman kepada Kristus.” - Uskup Julius.
Pada hari yang sama, Gereja Katolik merayakan Pesta Santo Simon dan Santo Yudas. Semasa homili, Uskup Julius menyentuh tentang dua orang santo tersebut yang merupakan pengikut Yesus yang setia, penuh keimanan dan dedikasi dalam membawa injil. Mengikut tradisi, mereka pergi ke Persia untuk menyebarkan firman Tuhan dan mereka mati sebagai martir.
Kemudian, Yang Mulia meneruskan homilinya, “Seperti dalam Injil (Lukas 6:12), Yesus berdoa sebelum memilih 12 rasul-Nya. Hal ini menunjukkan bahawa jika kita ingin mengambil satu keputusan yang penting di dalam hidup kita, kita perlu berdoa sama seperti Yesus berdoa kepada BapaNya. Teladan yang pertama ialah Bonda Maria.  Kita percaya bahawa Bonda Maria telah banyak kali membawa Yesus pergi ke rumah ibadat, contohnya ketika mereka membawa Yesus ke Jerusalem untuk dipersembahkan di bait Allah. Hal ini memberi kita bayangan bahawa ibubapa Yesus merupakan orang yang takwa kepada Tuhan dan Bonda Maria adalah orang pertama yang mengajar Yesus untuk berdoa. Pada bulan Rosari ini, kita berkesempatan untuk berdoa bukan sahaja secara individu tetapi juga secara berkomuniti dan bersama dengan Bonda Maria. Kita mohon agar Bonda Maria sentiasa mendoakan kita. Walaupun kita menutup bulan Rosari ini tetapi tidak bererti bahawa kita berhenti berdoa. Sebab itulah kita diperingatkan dalam injil hari ini bahawa kehidupan Yesus juga berdoa kepada Tuhan. Oleh itu, marilah kita sentiasa berdoa kepada Tuhan agar kita sentiasa dekat dengan-Nya dan kehidupan kita sentiasa dibimbing oleh-Nya.”
Misa selesai kira-kira jam 11 pagi dan diikuti dengan bergambar bersama.

No comments:

Post a Comment

CATHOLIC APOLOGETICS

New Advent