Search This Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, June 26, 2014

Panggilan Saya - Perkongsian Sr Appollonia Gumpu fsic (Bahagian 2)


Dari kiri : Sr Cecilia Wong fsic, Sr Appollonia Gumpu fsic dan Sr Dorothy Aron fsic
Peluang menghuni di asrama kerajaan semasa menuntut dalam tingkatan 4 dan 5 telah membawa banyak pengalaman manis dan pahit, suka dan duka. Pengalaman yang saya lalui telah membentuk saya menjadi lebih matang bukan sahaja dari segi intelek, sosial, fizikal, emosi tetapi juga membantu saya bertumbuh dalam aspek kerohanian.

Dalam pada itu, hasrat dan keinginan untuk melayani timbul semula apabila saya mengetahui ramai penghuni asrama dari luar bandar yang beragama Katolik telah meninggalkan agama asal mereka dan memeluk agama lain. Sememangnya saya merasa amat sedih dan kesal kerana banyak kejadian seperti itu berlaku tanpa pengetahuan ibubapa mereka.
Ya, perkara-perkara sedih seperti inilah yang telah membuatkan saya lebih banyak berfikir dan merenung. Saya sebagai seorang yang telah dibaptis dan dikuatkan melalui Sakramen Penguatan mula bertanya pada diri saya sendiri; Apa yang harus saya lakukan??? Haruskah saya menutup mata, berdiam diri dan membiarkan perkara-perkara seperti itu berlaku berterusan?
Dari kiri : Sr Appollonia Gumpu, Sr Dorothy Aron dan Sr Cecilia Wong
Secara diam-diam saya berdoa seakan-akan doa yang diucapkan oleh Santo Fransiskus dari Assisi ketika dia  berada dalam dilema; “Lord, what do You want me to do?”

Lawatan paderi paroki ke kampung kami pada suatu ketika tahun itu merupakan masa yang sangat bermakna bagi saya kerana pada saat itu saya secara berkesempatan menceritakan tentang perkara-perkara yang sebenarnya berlaku di asrama. Ya, saya sungguh bersyukur atas segala nasihat dan dorongan yang diberikannya pada saya. May he (Fr.Amandus) rest in peace.

Selepas tamat persekolahan, saya mula bergiat aktif dalam aktiviti belia di kampung kami. Saya juga berpeluang  untuk memimpin Ibadat Sabda pada hari Minggu ketika katekis baru yang dilantik berkursus di PUSKAT Keningau. 
Sr Appollonia bersama ibunya, Cathrina Koro Linggu
Pengalaman bekerja selama 5 tahun dalam pendidikan awal kanak-kanak bukan hanya membantu saya  merenungkan tentang kerjaya saya tetapi juga telah mencabar saya untuk mengamati panggilan membiara.
Setelah mengikuti seminar panggilan buat beberapa kali, akhirnya dengan bantuan Roh Kudus dan dengan sokongan keluarga, saya telah memberanikan diri memohon untuk memasuki pembentukan aspirant.
Sungguhpun saya telah diterima secara rasmi sebagai aspirant dan sememangnya keinginan untuk melayani Tuhan sepenuh masa namun dalam masa yang sama saya juga memikirkan panggilan berkeluarga. 
Dalam masa  saya memikirkan hal-hal ingin berkeluarga, di situlah juga Tuhan berbicara dengan saya melalui firmanNya, dengan mengatakan “Sebelum Aku membentuk engkau dalam rahim ibumu, Aku telah mengenal engkau  dan  sebelum engkau keluar dari kandungan, Aku telah menguduskan engkau, Aku telah menetapkan engkau menjadi nabi bagi bangsa-bangsa” Yer 1:5. Ya, Tuhan menegur saya dengan Firmannya bahawa Dia yang Maha Kuasa telah pun menentukan masa depan saya.
bersambung.........

No comments:

Post a Comment

CATHOLIC APOLOGETICS

New Advent