Search This Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Translate

Monday, April 17, 2017

Hari Kelima - Youth Leader’s Camp - V 2017

12 Mac 2017, Ahad
Hari Kelima-Youth Leader’s Camp-V 2017 ~ YLC5

TIM DOKUMENTASI YLC-V

Pada hari yang terakhir ini,seramai 114 orang termasuk Tim Penganjur memulakan pagi mereka dengan "Body Prayer" doa yang menggunakan seluruh tubuh badan yang dipimpin oleh Saudari Regina Jane Hugo dan Angelic Del Rosario.


Selepas doa pagi, peserta diajak untuk merenung dan berbincang berdasarkan kepada soalan yang diajukan oleh Puan Esther Albert. Ini merupakan persiapan peribadi bagi mereka sebelum mereka diutus. 

(Berjalan secara berpasangan menuju ke pintu masuk Gereja Katedral St.Mary Sandakan)

(Pemimpin muda melafazkan Ikrar Mereka)

"Ini aku, Utuslah Tuhan" adalah lagu yang dinyanyikan oleh peserta YLC-5 di hadapan semua umat yang hadir pada misa kudus tersebut. Para pemimpin muda mengangkat ikrar janji sebagai pemimpin belia dalam Misa Pengutusan dengan memegang lilin sebagai simbol menjadi cahaya Kristus kepada dunia. 

Misa pengutusan yang diselebrankan oleh Bapa Uskup Datuk Julius Dusin Gitom, menyatakan bahawa para pemimpin yang hadir pada hari ini telah dipanggil oleh Yesus untuk menjadi seorang pemimpin yang baik walau dimanapun berada. Pemimpin belia yang menyertai program ini diharapkan dapat terus berdoa dan mempunyai semangat yang sungguh - sungguh agar dapat memberi inspirasi kepada mereka yang masih kurang pengetahuan mengenai iman serta dapat bangun bersama-sama melayani gereja mereka di paroki masing-masing.


(Nyanyian Puji-pujian selepas dari Misa Pengutusan para pemimpin Belia YLC-5 Keuskupan Sandakan.)


Selepas misa kudus, peserta kembali ke dewan untuk sesi evaluasi dan perkongsian. YLC V yang dijalankan selama 5 hari berakhir dengan doa kesyukuran. Semoga semua yang menghadiri program ini akan dapat mengalami pengalaman yang baik dan pembelajaran yang boleh dibawa kembali ke paroki masing - masing. Jumpa lagi di YLC kali ke 6 pada tahun 2018!


(Selepas Misa Pengutusan Pemimpin Belia Ylc-5)


(Gambar Pemimpin Belia YLC-5 dan Tim Penganjur YLC-5)

No comments:

Post a Comment

Solemn Charge ~ Year of Faith - Read the Catechism Of the Catholic Church in a Year

Gadget

This content is not yet available over encrypted connections.

Mengikuti Jejak Kristus

Mengetahui dan Mengasihi iman Katolik

CATHOLIC APOLOGETICS

New Advent