Search This Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sunday, August 2, 2015

Malaysian Catholic Campus Students' Day (MCCSD) 2015 - Hari Keenam

Dikumpul/susun oleh Maxwell Elity Sulaiman

KUCHING : Pada hari keenam, 19hb Julai, sesi yang terakhir adalah Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) disampaikan oleh Prof Andrew Aeria, seorang profesor dari UNIMAS. Sesi ini berlangsung pada sebelah pagi.

(Michelle Cornelius berasal dari Keuskupan Sandakan, kini adalah pelajar tahun pertama di Kolej Kesihatan Bersekutu, Kuching)

What an awakening message from Prof. Dr. Andrew on how students can be a voice of change. Personally, I have no idea that AUKU (Akta Universiti dan Kolej Universiti), exist with a great history behind. It began on how two best friends courageously took a path to be the voice of the young generation. They first fought for a fair education system to all students and then leapt to a bigger step, that is having a desire to have a fair government’s system in our country. It amazed me how these people who used to be ordinary, subsequently turned out to be extraordinary setting a good example for others. 

It has shown us and had opened our eyes that certain authorities had used their power in a way to suppress the young generation from voicing out their thoughts. How ignorant! In spite of being a student at tertiary level, I have no guts at all to even ask for improvements to the facilities provided. It can be clearly seen that not all rules and regulation in any university and college are relevant and up to standard for our young and energetic generation. We need improvements to our attitude too and through this session, it really struck me that change has to start from myself first. Back in my college, the main focus is  excellent academic performance. The rest is immaterial. However, to be able to perform well, one of the criteria is to have a conducive learning environment. How can a student perform well, when basic facilities, such as tables and chairs are insufficient. 

It is a minor issue and can be easily sorted out. It is not all about tables and chairs but sending the message to the authorities to be more concern in assisting the students. It really hit me hard and encouraged me to do something about it. I believe, it struck the hearts of most participants too, as they slowly began to speak up and share their problems they encountered in their university or college. Obviously religious freedom has become a major issue in most institutes of higher learning. Dr Andrew’s response remains fresh in my head. "Yes we can do something about it, but the question is, are YOU willing and brave enough to accept the consequences of your action?" The only answer I can think of is, "if I wish to do nothing about it then who will take up the challenge?" What a great moment for me to rediscover my call in the college that God had planned for me. 

Pada sebelah petang, para peserta dalam kumpulan bercampur menghabiskan masa selama tiga jam untuk mempersiapkan persembahan masing-masing. Dalam masa yang agak terhad, kumpulan tersebut hendaklah bersetuju ke atas jenis persembahan, mengorak dan menyusun langkah, berlatih berulang kali untuk menghasilkan persembahan yang terbaik. Ia amat mencabar kerana ia melibatkan ciri-ciri kepimpinan, semangat berpasukan dan komitmen.
Rozita (kanan), merupakan pelajar tahun akhir di UMS 
Cawangan Sandakan, Batu10
Saya merupakan salah satu anggota dari kumpulan 2. Terdapat 10 orang di dalam kumpulan kami yang datang dari berbagai keuskupan, 7 dari Sarawak, 2 dari Sabah dan 1 dari Semenanjung. Walaupun berasal dari pelbagai latar belakang, kami tetap mampu berkomunikasi antara sesama atas nama Yesus Kristus. Secara ringkas, kami hanya diperuntukkan 3 jam untuk membuat persiapan bagi persembahan pada malam itu.
Pada mulanya saya ragu, sama ada 3 jam ini mencukupi atau tidak bagi kami melakukan persiapan yang memuaskan. Namun terbukti, tiada yang mustahil bagi yang percaya. Hasil usahasama setiap ahli kumpulan dan berkat bantuan roh kudus yang memberikan kebijaksanaan, segalanya berjalan dengan lancar dan kami berjaya melakukan persembahan pada malam tersebut dengan baik.
Pengajaran yang saya dapat pada hari ini adalah, "apabila anda merasa sesuatu itu tidak akan terjadi ataupun mustahil, sebenarnya itulah saat yg paling tepat untuk anda melakukan sesuatu yg terbaik di dalam hidup anda."
Fokus serta komitmen adalah kunci kejayaan bagi sesuatu.


Malam Solidariti

Pada sebelah malam, "Solidarity Night" telah diadakan. Peserta diminta untuk memakai pakaian tradisional mereka dan membuat persembahan mengikut kreativiti masing-masing. Ia adalah malam yang telah menyatukan semua, tidak kira apa bangsa dan latar belakang masing-masing. Ia juga adalah malam untuk meraikan persahabatan yang telah terjalin sepanjang MCCSD diadakan.

No comments:

Post a Comment

CATHOLIC APOLOGETICS

New Advent