Search This Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saturday, July 25, 2015

Seminar Pembentukan Pemimpin-Pemimpin Komuniti Kristian Dasar ~ Hari Kedua, 17hb Julai 2015

Artikel oleh DS dan Dalius LL
Gambar oleh GBell dan Helda

Sandakan : Hari kedua, 17hb Julai 2015 bermula dengan doa pagi dipimpin oleh Sr Maria Dipal rgs dan diikuti dengan 7-langkah perkongsian alkitab.



Sesi pertama fokus pada perbincangan ucaptama Bapa Uskup Julius yang dipermudacarakan oleh Sdra Dalius Lobinjang. Peserta dalam kumpulan mengikuti paroki masing-masing merenung tentang situasi dan status KKD mereka berlandaskan kepada soalan-soalan yang dikemukakan oleh Bapa Uskup Julius samada ia aktif atau sebaliknya. Jika aktif, apakah kriteria yang menyumbang kepada kemajuannya. Jika tidak, apakah halangannya.

Dalam langkah pertama, peserta diajak melihat isu-isu yang dihadapi KKD. Mereka tertumpu kepada halangan-halangan yang melemahkan KKD. Mereka juga berdiskusi tentang sebab-sebab situasi sedemikian boleh berlaku di KKD mereka. Jika dibiarkan berterusan akan mempengaruhi umat menjauhi diri dari KKD.
Sdr. Dalius Lobinjang
Mereka menumpukan perhatian kepada isu-isu yang dibangkitkan oleh Bapa Uskup Julius dalam ucaptamanya. Di antara isu-isu yang dihadapi dalam pertumbuhan KKD adalah tahap semangat sokongan dan inisiatif sesetengah paderi. Cara baru menggereja memerlukan cara baru melayani daripada paderi. Cabaran pastoral lain adalah pembentukan kepimpinan. Pemimpin berbakat adalah perlu namun pemimpin berpotensi boleh dilatih untuk membentuk dan mempromosikan KKD. Satu lagi cabaran yang dilihat ialah komitmen sosial KKD.

Selain itu mereka menumpukan kepada isu pembangunan iman, sokongan daripada pemimpin-pemimpin gereja, sambutan daripada umat awam terhadap hidup berkomuniti melalui KKD, soal kepimpinan, pelayanan dan penjangkauan kepada yang miskin.
Rev. Fr. Jasery Gabuk
Sesi kedua ialah perkongsian yang disampaikan oleh Fr Jasery, rektor Gereja St Martin, Telupid, 'Impak KKD Dalam Misi Kristus.' Beliau menjelaskan bahawa Yesus memberi ajaran kepada pengikut-pengikutnya supaya mereka bersedia didalam pelayanan mereka. Begitu juga apabila pihak Keuskupan menghantar para pemimpin-pemimpin ke luar belajar supaya mereka boleh membawa impak kepada perkembangan KKD.


Misi Kristus didalam KKD  adalah supaya kita menjadi garam dan terang dunia. Kristus telah memberikan kita misi dengan mengatakan, 'Pergilah wartakan Injil kepada dunia,' 'Saya datang bukan untuk dilayani tetapi untuk melayani' dan 'Aku datang bukan untuk orang yang sihat tetapi yang sakit.' Melalui pelayanan di KKD kita membawa impak yang sangat besar kepada misi Kristus.



Mana-mana KKD yang ditubuhkan memang ada kepincangan, kekurangan dan kelemahan tetapi KKD juga menyumbangkan banyak kebaikan. Sepatutnya kita mencari jalan untuk mengatasi masalah itu secara positif. KKD dapat menyumbangkan banyak kepada pelayanan dalam pembangunan iman dan pembangunan fizikal gereja.
Pelapor dari hasil perbincangan dari bengkel
Soal jawab tentang masalah KKD
Wakil setiap 'Kumpulan Teras KKD Paroki' membentangkan laporan mereka berkaitan dengan latar belakang, data, perkembangan, kekuatan, kelemahan serta peluang untuk maju ke depan. Peserta dapat membuat bandingan serta menganalisa apa yang mereka lihat, dengar dan mengalami realiti pada KKD masing-masing. Mereka diberi laluan untuk menilai dan membuat analisa kepada situasi KKD; kenapa ia berlaku dan kenapa ia berterusan berlandaskan kepada renungan teologi serta perspektif sosial.

MISA KUDUS DI PUNCAK MARIA SANDAKAN


Misa di atas Bukit Maria dirayakan oleh Fr Marcellinus Pongking, pembantu rektor, Gereja St Dominic, Lahad Datu bersama dengan semua paderi dan Uskup Julius. Perjalanan ke puncak Bukit Maria agak mencabar namun semua peserta sampai ke puncak Bukit Maria dengan jayanya.

Dalam homilinya, Fr Marcellinus mengingatkan bahawa peraturan adalah perlu untuk keharmonian hidup. Ia sepatutnya mengangkat dan memuliakan manusia sesama. Peraturan harus mengabdi pada kebaikan dan bukan sebaliknya. Peraturan hendaklah berlandaskan kepada kasih. Dialah satu-satunya pengharapan bagi semua bangsa.

Bapa Uskup dan pemimpin KKD berdoa makan
Sesi perkongsian pemimpin KKD dari paroki 
Album kenangan Bapa Uskup Julius dan Rektor paroki Katedral Fr. Thomas Makajil dan Sr. Maria Dipal r.g.s
melawat Komuniti Kristian Santa Maria Sandakan
Pada sebelah malam para peserta berpeluang untuk melawat ke 10 KKD di persekitaran Sandakan. Pendedahan ini membuka ruang bagi para peserta berinteraksi dengan umat di KKD dan mengenali pendekatan pastoral yang digunapakai di KKD berkaitan.   



---------------------------------------------------------------------

PUNCAK MARIA SANDAKAN


ROSARI KORIDOR 






No comments:

Post a Comment

CATHOLIC APOLOGETICS

New Advent