Search This Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saturday, December 29, 2012

Our last mission ~ 4 Things To Do Before Christmas

by Elmer Adonis

"Yeah" ~ Kata seorang budak apabila mendapat makanan dan baju.
Sandakan : Saya ingin mengongsikan pengalaman saya setelah mengikuti program keempat '4 Things to do before Christmas' yang bertarikh 23 Disember 2012(bermula pada 6 petang - 8.30 malam) di sekitar bandar Sandakan. Secara peribadi, ini merupakan pengalaman baru dan pertama saya. Di sinilah keikhlasan kasih dalam hal memberi benar-benar teruji, menanggalkan rasa malu dan kepentingan diri dan masuk ke dalam suatu keadaan yang sama sekali asing bagi saya dan mengalami sendiri secara dekat pengalaman bertemu muka dengan 'Yesus' dalam diri anak-anak kecil yang terbiar serta orang-orang gelandangan. Pengalaman ini mengingatkan saya pada St. Paulus, 2 Kor 8:6,8-9 "...aku mau menguji keikhlasan kamu kerna kamu telah mengenal kasih karunia tuhan kita Yesus Kristus bahawa Ia, yang kerna kamu menjadi miskin, sekalipun ia kaya supaya kamu menjadi kaya oleh kerna kemiskinan-Nya" 
Menikmati makanan yang baru diterima
Dan Injil Yohanes 3:16 'Karena begitu besar kasih Allah akan dunia ini, sehingga Ia telah mengaruniakan anak-Nya yang tunggal, supaya setiap orang yang percaya kepadaNya tidak binasa melainkan oleh hidup yang kekal." Firman ini pula mengingatkan saya akan makna Krismas bukan sekadar membeli-belah, bersuka ria, pertemuan keluarga dan sebagainya, tapi juga mengingatkan orang-orang yang kurang bernasib baik dan rela berbagi kasih dengan mereka seperti mana Allah rela berbagi kasihNya dengan mengutus anakNya yang tunggal menjadi juruselamat dunia. Secara kesimpulan, program ini membantu saya menyisihkan waktu seketika dari kesibukan dan kepentingan sendiri, dengan mengingat serta tampil membantu mereka yang memerlukan sekaligus menjadikan Krismas saya pada tahun ini lebih bermakna. Seperti slogan berbunyi 'Berbagi tak pernah rugi'. Marilah kita sama-sama lebih giat dalam hal memberi. Tuhan memberkati.

1 comment:

  1. You have visited the children with 'special needs', the prisoners, the blind, the poor and the marginalized - this is good sign of doing Christ's mission. What about us? With whom shall we celebrate Christmas?

    ReplyDelete

CATHOLIC APOLOGETICS

New Advent