Sandakan – Pada tanggal 6
Februari yang lalu, tim penganjur Youth Leader’s Camp 5 (YLC 5) telah
menghadiri satu sesi komunikasi bersama Sr. Maria Dipal, rgs. Ini merupakan kesinambungan sesi Komunikasi yang telah dijalankan pada 17 Januari 2017.
Imbasan Sesi Komunikasi yang dijalankan pada 17 Januari 2017 |
Sesi dimulakan dengan doa
pembukaan dan sedikit imbas kembali mengenai sesi komunikasi yang lalu. Ada antara tim yang
tidak hadir pada sesi pertama. Oleh itu, Sr. Maria memohon bantuan tim lain
untuk mengongsikan sedikit sebanyak pengalaman mereka dalam sesi lalu kepada
rakan yang baru menghadiri sesi ini. Dalam sesi perkongsian ini, ahli - ahli tim saling bantu membantu agar pengalaman sesi komunikasi lalu dapat disampaikan dengan jelas dan baik.
Itulah fungsi tim, membantu dan memastikan semua maklumat disampaikan dan mengingatkan antara satu dengan lain agar semua tim mendapat maklumat yang sama dan tidak ada yang ketinggalan.
Kemudian, Sr. Maria menjelaskan bahawa dalam satu organisasi terdapat bahagian - bahagian tertentu yang mempunyai peranan dan fungsi masing - masing. Sama seperti tim penganjur YLC 5. Namun penting bagi semua bahagian ini mengetahui peranan dan fungsi masing - masing agar apabila peserta bertanya tentang hal - hal tertentu semasa program dijalankan, semua tim dapat membantu mereka.
Itulah fungsi tim, membantu dan memastikan semua maklumat disampaikan dan mengingatkan antara satu dengan lain agar semua tim mendapat maklumat yang sama dan tidak ada yang ketinggalan.
Kemudian, Sr. Maria menjelaskan bahawa dalam satu organisasi terdapat bahagian - bahagian tertentu yang mempunyai peranan dan fungsi masing - masing. Sama seperti tim penganjur YLC 5. Namun penting bagi semua bahagian ini mengetahui peranan dan fungsi masing - masing agar apabila peserta bertanya tentang hal - hal tertentu semasa program dijalankan, semua tim dapat membantu mereka.
Selain itu, Sr. Maria juga
menyentuh tentang “spiritual leadership” di mana Yesus dijadikan “role model”.
Yesus merupakan pemimpin yang terbaik. Sifat Yesus yang paling ditekankan adalah kesedaran diri (Self - awareness). Sebagai pemimpin kita harus mempunyai
kesedaran diri agar kita mempunyai komitmen dalam setiap perkara yang kita
lakukan. Kita perlu belajar menjadi seperti Yesus, mengikuti Dia dan mencintai sepertiNya. Pemimpin bersifat hamba (Servant Leader) bermaksud kita datang untuk melayani bukan untuk dilayani. Namun
perlu tahu apa yang perlu dilakukan. Melayani bukan bermaksud disuruh-suruh,
tetapi melayani adalah saling ambil peduli, mencintai dan cuba untuk memahami
keadaan seseorang.
Jadikan Yesus sebagai "role model" |
Sr. Maria juga menerangkan 5 sifat - sifat komunikasi “placating, blaming, super-reasonable, irrelevant dan congruent.”
Kemudian sr. Maria membawa penganjur untuk merenung semula diri sendiri dan melihat sifat manakah yang mereka miliki.
- Placating bermaksud selalu ingin menyenangkan hati orang tanpa peduli tentang diri sendiri.
- Blaming pula bermaksud selalu ingin menyalahkan orang lain.
- Super-reasonable bermaksud tidak mementingkan diri dan orang lain tetapi sentiasa melihat kepada keseluruhan keadaan.
- Irrelevant bermaksud tidak ambil peduli tentang perasaan orang lain dan perasaan sendiri serta tidak melihat keadaan sekeliling.
- Congruent/leveling pula adalah seseorang yang melihat kepada diri, orang lain dan situasi, semua aspek diambil kira.
Kemudian sr. Maria membawa penganjur untuk merenung semula diri sendiri dan melihat sifat manakah yang mereka miliki.
Sr. Maria membawa tim penagnjur untuk merenung sifat - sifat yang ada pada diri mereka |
Sifat - sifat yang dijelaskan oleh Sr. Maria |
Sesi diakhiri dengan 7 cara atau panduan untuk berkomunikasi dengan baik
berdasarkan “Ramuan untuk berinteraksi" seperti berikut:
- Dengar dengan teliti dan respon dengan
fikiran atau hati terbuka.
- Maklumkan keinginan dan maksud untuk
memulakan bicara/perbincangan/perbualan.
- Terangkan (express) diri anda dengan
jelas.
- Tukarkan kritikan/komplin anda atau orang
lain kepada bentuk “permintaan” dan jelaskan.
- Gunakan lebih banyak “pertanyaan/soalan
terbuka” daripada “soalan/pertanyaan tertutup”.
- Ungkapkan kata-kata penghargaan, galakkan
dan pujian.
- Jadikan komunikasi berkesan ini sebahagian daripada hidup harian keluarga anda.
No comments:
Post a Comment