Search This Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Translate

Friday, July 10, 2009

Program Anjuran Tim Pelayanan Muzik Belia, Katedral St Mary, Sandakan

Kem Muzik dan Konsert - ‘Dahsyat, Engkau Hebat!’


*** Sila klik pada gambar untuk melihat gambar yang lebih jelas dan bersaiz besar. Terima kasih.


Tim Penganjur

[Kiri-Kanan (Berdiri)] Donny Lee, Roland Escobido, Cristopher Aban, Kenny Lai, Rodney R. Sining, Roney R. Sining dan Eloise Abragan

[Kiri - kanan (Berlutut)] Miriam Lee, Roselyn AB, Maria Lourdes Dy, Pearl B Lim, Arlene Abel dan Dulcie Fiel



Sandakan: ‘Saksikan pada dunia, penebusan yang mulia, kuasa SalibMu sempurna…’ Begitulah serba sedikit lirik lagu tema yang dipilih untuk Kem Muzik dan Konsert itu, bertajuk ‘Dahsyat, Engkau Hebat!’. Apabila terdengar atau terbaca buat pertama kali tema tersebut, mungkin membuat kita tertanya-tanya apa atau siapakah yang begitu dahsyat sehingga begitu hebat. Tema ini sebenarnya diinspirasi dari ayat suci alkitab, Mzm 8: 2 ‘Ya Tuhan, Tuhan kami, betapa mulianya namaMu di seluruh bumi! KeagunganMu yang mengatasi langit dinyanyikan.’ Siapakah yang lebih hebat kalau bukan Tuhan Yesus. Dia menyerahkan dirinya untuk wafat di kayu salib bagi menebus dosa-dosa kita. Justeru itu, bermula dari membuat persediaan sehingga tamatnya program ini, tumpuan utama adalah khusus buat YESUS KRISTUS.




Triduum Persiapan Rohani (8hb ~ 9hb Jun 2009)

Dengan bimbingan Sr Appolonia Gumpu dan Sr Liliana Gubud, fsic, sebagai memperhebat persiapan pihak penganjur, satu Triduum Persiapan Rohani telah dibuat sebelum bermulanya Kem Muzik dan Konsert tersebut. Hari pertama iaitu pada 8hb Jun 2009 telah dihadiri oleh Tim Penganjur dan Tim Belia Paroki Katedral St. Mary, Sandakan. Sebagai pembukaan triduum, mereka diajak merenung ayat-ayat dalam Maz 8. Hari kedua pula mereka merenung peristiwa-peristiwa sedih dalam hidup Yesus dengan berdoa Rosari dan diselitkan lagu-lagu pujian. Pada hari terakhir mereka merayakan Para Liturgi Khas di mana mereka mengulangi perbuatan Yesus terhadap pengikut-pengikutnya iaitu penyucian kaki secara bergilir-gilir sesama mereka. Ini bertujuan untuk memberi kesempatan kepada mereka bagi merenung peribadi masing-masing agar dapat saling bermaafan atas kesilapan dan kelemahan serta merendahkan diri untuk melayani sesama khususnya sewaktu dalam proses persiapan program tersebut.


Kem itu telah dijalankan selama 3 hari 2 malam (bermalam) iaitu pada 12hb hingga 14hb Jun 2009 bertempat di Dewan Paroki Katedral St Mary, Sandakan. Seramai 96 orang belia telah menyertai program ini di mana 70 orang adalah dari Katedral St Mary, 10 dari Gereja St Paul, Ulu Dusun, 11 dari Gereja Our Lady of Fatima, Beluran dan 5 orang lagi dari Gereja St Dominic, Lahad Datu.






Aksi-aksi beberapa kumpulan peserta dalam aktiviti mencipta rentak lagu menggunakan peralatan dapur.



Sepanjang kem ini, pelbagai input telah mereka terima melalui ceramah-ceramah yang dikendalikan dalam gabungan Bahasa Melayu dan Inggeris. Penceramah-penceramah jemputan adalah terdiri daripada Fr Thomas Makajil, Rektor Katedral St Mary dengan tajuk ceramahnya, Faith & Music dan Sr Liliana Gubud, fsic memperkatakan tentang Music & Liturgy. Selain itu, dua orang yang cukup berpengalaman dalam muzik turut menjadi penceramah pada kem tersebut iaitu saudara Romeo Cordova yang memperjelas tentang Praise & Worship dan saudara Michael Lai dengan ceramahnya bertajuk Music in Old and Modern World. Semua ceramah tersebut dapat disimpulkan bahawa kita dapat membina iman melalui muzik dan pelayanan dalam muzik berbeza dari segi caranya dimainkan mengikut tujuan, situasi dan tempat serta muzik juga akan berubah selari dengan peredaran zaman. Selain ceramah, pelbagai aktiviti juga dijalankan antaranya ialah mencari harta karun dan mencipta tarian dari lagu-lagu rohani. Aktiviti tersebut melatih para peserta untuk berkerjasama dalam kumpulan. Sesi menyanyi dan penghayatan lagu bersama juga ada iaitu Music Heals dan Expression of Music dengan iringan kugiran.



(Kiri) Fr Thomas sewaktu doa pembukaan konsert Y2J 2009
(Kanan) Sr Liliana gubud bersama belia turut hadir menonton konsert.




Kehadiran umat menambah semangat kepada Tim Penganjur untuk melakukan konsert yang terbaik.



Ahli kugiran bermain alat muzik dan menyanyi dengan dengan penuh perasaan pada konsert tersebut membuat para peserta dan hadirin terpaku, terharu...

Pada malam 13hb Jun, selepas Misa Kudus petang, Konsert Y2J 2009 telah dilangsungkan di tempat yang sama. Fr Thomas Makajil, Sr Liliana, fsic dan sebilangan umat awam turut hadir memberi sokongan kepada acara tersebut dan sama-sama bergembira menyanyi bagi Tuhan. Sebelum konsert bermula, para peserta mengikut kumpulan mempersembahkan hasil kekreatifan mereka mencipta rentak lagu menggunakan peralatan dapur. Kemudian, selepas Fr Thomas memimpin doa pembukaan, konsert telah dimulakan dengan lagu-lagu pujian antaranya adalah lagu Tema iaitu Dashyat, Engkau Hebat (True Worshippers Youth), I’m Not Ashamed (Hillsong United) dan Shout Your Name (Hillsong Australia). Para peserta mengambil kesempatan ini untuk memuji sepenuh jiwa dan raga bagi Yesus di mana mereka tanpa segan silu melompat, menyanyi dan bersorak bersama demi merasai keghairahan terhadap kedashyatan cinta kasih Tuhan. Ahli-ahli kugiran pada malam tersebut merupakan belia dari Tim Pelayanan Muzik Belia Katedral St Mary iaitu pihak penganjur yang mempunyai pengalaman lebih kurang 10 tahun dalam muzik. Mereka adalah Christopher Aban sebagai pemain Gitar Akustik dan Worship Leader, Maria Lourdes Dy, Roland Escobido, Roselyn AB, Pearl B Lim dan Arlene Abel sebagai para penyanyi latar, Donny Lee, pemain Dram, Eloise Abragan pemain Gitar Bass, Kenny Lai memainkan Gitar Utama, Dulce Fiel, pemain Keyboard, Rodney Roger Sining sebagai pemain Gitar Akustik ke-2 serta Roney Roger Sining, pemain percussion. Selepas lagu pujian, para peserta dan hadirin diajak berdiam untuk menghayati lagu-lagu penyembahan pula iaitu antaranya, Jadi sepertiMu (True Worshippers Youth) dan To the Ends of the Earth (Hillsong). Saat tersebut, karunia bahasa Roh Kudus turun ke peribadi yang menyembah Tuhan dengan segenap hati memberikan kelapangan jiwa yang tidak dapat diluahkan melalui kata-kata hanya dapat menitiskan air mata yang menandakan diri sendiri sungguh kerdil di hadapanNya, hamba yang lemah serta merendahkan diri, melupakan segala hal duniawi demi meletakkan Kristus di tempat teratas. Amen!










Nyanyian yang tulus dan dengan segenap hati memanggil kehadiran Roh Kudus sewaktu konsert.

Pada hari berikutnya, sebagai sesi penamat Kem Muzik dan Konsert Y2J 2009, satu sesi prayover khas telah dikendalikan oleh para pembimbing dari Star of Yahweh Covenant Community (SYCC). Pada sesi tersebut, para peserta didoakan dengan bantuan Roh Kudus bagi menyentuh hati dan membakar semangat mereka agar menjadi berani dan kuat untuk menjadi Saksi Kristus, menjalankan misi mereka sebagai belia dengan menyebarkan pegalaman berharga sepanjang kem, menginjil serta melakukan pelayanan mereka melalui muzik.


Sambil para peserta menjalankan misi tersebut, Tim Pelayanan Muzik Belia Katedral St Mary, Sandakan juga ada misi tersendiri. Mereka mempunyai program susulan bagi tahun ini iaitu Y2J Music Acoustic Praise & Worship – Mini Concert yang dijangka akan berlangsung pada bulan September dan Y2J Musical Christmas In Jazz pada bulan Disember. Doa kita panjatkan kepada Bapa di Syurga agar pelayanan mereka menghasilkan banyak buah yang baik.


Oleh DSsj


*** Perkongsian dari beberapa peserta dan pihak penganjur akan menyusul kemudian.

No comments:

Post a Comment

Solemn Charge ~ Year of Faith - Read the Catechism Of the Catholic Church in a Year

Gadget

This content is not yet available over encrypted connections.

Mengikuti Jejak Kristus

Mengetahui dan Mengasihi iman Katolik

CATHOLIC APOLOGETICS

New Advent