Search This Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, May 19, 2020

PERINTAH KAWALAN PERGERAKKAN (PKP): APA KATA BELIA - BAHAGIAN 2

PAROKI KATEDRAL ST MARY, SANDAKAN

Cecilia George

Sejak PKP diumumkan perkara paling  merindukan adalah bersembayang di gereja dan ini membuat saya rasa sedih.

Pengalaman yang paling mencabar dalam hidup saya adalah saya merasa tidak berguna kerana tidak dapat membantu keluarga saya dari segi kewangan kerana mereka menanggung banyak bayaran yang perlu dibayar. Ini membuatkan saya banyak berfikir untuk mencari cara untuk membantu mereka. 

Meskipun saya tidak dapat ke gereja, saya  tetap berdoa rosari bersama keluarga saya .

PKP membuatkan saya belajar untuk menghargai masa yang telah Tuhan berikan kerana pada saat ini saya dapat meluahkan perasaan saya kepada keluarga saya yang lama sudah saya pendam dan saya berasa lega setelah memperkongsikan semua masalah - masalah saya.

Perkara yang saya amat bersyukur adalah walau bagaimanapun kadang - kadang ada masalah kewangan, keluarga saya tetap membekalkan keperluan di dalam rumah.

Harapan saya agar semua orang mematuhi arahan yang diberi dan sentiasa ingat akan Tuhan kerana masa masa seperti ini iman kita mudah dicabar dan dipengaruhi oleh roh - roh jahat.


Karolina Wolor

Saya merasa terjejas dan tertekan kerana situasi PKP, ini sebab tidak boleh pergi ke mana - mana termasuk pergi ke gereja.

Perkara yang paling mencabar adalah menjaga jarak dengan orang ramai dan yang paling mengecewakan apabila pergi ke kedai pun mesti akan di check.

Sebagai seorang yang beriman, saya tetap berdoa dan percaya bahawa badai pasti akan berlalu sesuai dengan keadaan dan waktu TUHAN. Meskipun merasa ada kekecewaan, situasi ini telah mengajar saya untuk menghargai waktu mengikuti Misa Kudus dan kesempatan dalam pelayanan. Perkara yang saya mat syukuri adalah pekerjaan yang saya masih ada dan juga kehidupan saya. Akhir kata sya berharap semoga ada keajaiban yang menerangi selama Perintah Kawalan Pergerakan ini.


Deidre Denielia Donius Esmario

Keadaan yang dihadapi amat membuat saya rasa terkurung dan tercabar. 

Cabaran yang saya hadapi adalah apabila pergi membeli barang ada had berapa orang boleh masuk. Selain itu sebagai seorang pelajar, kami di suruh untuk buat kerja rumah melalui Google Classroom tanpa diajar dan kadang kala membuatkan saya stress.

Meskipun PKP, saya tetap cuba dengan pelbagai cara untuk menghidupi iman Katolik saya seperti, banyakkan berdoa, membaca Alkitab, mengikuti Live Streaming Mass dan mendengar MarianFM dari gereja.

Sejak berada dalam situasi PKP ini, saya belajar untuk lebih mendekati diri dengan Tuhan dan meluangkan masa dengan keluarga. Saya juga merasa bersyukur kerana Tuhan menajda keluarga saya dan rakan - rakan saya. Saya juga bersyukur dengan adanya Live Streaming Mass, saya merasakan seoalh - olah saya berada di gereja. Akhir sekali, saya berharap agar pandemik Covid - 19 akan berlalu dengan secepatnya.


MacShamus Bilcher ak Nawun

Situasi PKP ini membuat perasaan saya bercampur baur tetapi mostly, saya berasa amat gembira kerana dapat berkumpul bersama sama dengan keluarga. Sudah lama agaknya saya tidak berkumpul dengan keluarga saya. dan saya pasti akan rindu situasi ini. 

Perkara yang mencabar bagi saya ada dua iaitu tidak boleh keluar rumah dan kesukaran untuk mendekati Tuhan. Ini kerana saya rindu dengan situasi saya pergi ke Misa Kudus bersama keluarga menyambut tubuh Kristus. Tetapi sejak PKP ini, membuatkan saya rindu dengan Misa Kudus.

Cara saya menghidupi iman Katolik saya adalah dengan menghadiri Misa Kudus atas talian dan berdoa bersama keluarga.

Saya belajar bahawa hidup ini seperti tayar, ada kalanya di atas, ada kalanya di bawah, maksud saya, ada kalanya kita bernasib baik dan ada kalanya kita tidak bernasib baik. Maka dengan itu, kita perlu meminta bantuan dari Tuhan kita Yesus Kristus untuk membantu kita dalam masa yang sukar ini.

Saya bersyukur kerana saya boleh meluangkan masa dengan keluarga saya sepenuhnya di rumah dengan berdoa rosari dan sebagainya. Terutamanya di bulan Mei ini yang didedikasikan sebagai bulan Bonda Maria.

Harapan saya adalah agar semua umat di gereja khususnya di Paroki St Mary, Sandakan agar mendoakan supaya Covid-19 ini hilang dan semua yang telah menderita penyakit ini disembuhkan.

===============================================================

PAROKI ST MARTIN, TELUPID

Darren Alfio Lajiman
Sebagai seorang pelajar di perantau, saya selalu berasa sedih kerana tidak mampu bersama ahli keluarga dalam situasi yang berat ini. Saya juga berasa risau akan pelajaran saya kerana saya mungkin akan lewat bergraduasi disebabkan penangguhan jadual semester di universiti saya.

Bagi saya, perkara yang paling mencabar ialah proses untuk menyesuaikan diri saya dalam situasi ini, kerana semuanya tidak seperti dulu lagi, terutamanya cara pembelajaran atas talian, waktu tidur yang tidak menentu dan kekangan untuk keluar dan berkumpul.

Saya menghidupi iman Katolik saya dengan mendisiplinkan diri untuk menghadiri Misa Kudus atas talian yang disediakan di media sosial seperti Facebook dan Youtube. Selain itu, saya juga mengikuti doa Rosari dan perkongsian alkitab atas talian yang dilakukan oleh Kerasulan Belia Katolik di universiti saya.

Saya mempelajari bahawa segala kemudahan, peluang dan kemewahan dalam hidup patut saya syukuri dan gunakan dengan sepenuh hati kerana saya tidak akan tahu bila peluang ini akan hilang begitu sahaja seperti yang berlaku dalam situasi ini. 

Saya bersyukur akan segala yang terjadi pada situasi ini, terutama sekali keadaan ibu bapa saya yang sentiasa baik. Selain itu, saya juga bersyukur akan kehadiran rakan-rakan seiman saya di sini yang sentiasa memberi sokongan dan bersama-sama mengajak untuk menghidupi iman Katolik.

Saya berharap agar keluarga saya sentiasa sihat dan kekal positif walaupun berjauhan. Akhir sekali, saya juga berharap agar rakyat di negara kita akan bersatu hati dan sentiasa patuh akan perintah kerajaan untuk mengatasi pandemik ini bersama-sama.


Joviana Lea Lawerence
Situasi ini membuat perasaan saya menjadi bimbang akan keselamatan dan kesihatan keluarga saya yang saat ini berada di kawasan yang agak terdedah dan dilabelkan sebagai zon merah dengan virus Covid - 19 ini. Selain itu, saya juga merasa rindu untuk membuat pelayanan di gereja bersama rakan - belia yang lain dan rindu untuk beribadah bersama umat seiman yang lain.

Apa yang mencabar bagi saya dalam keadaan ini adalah sebagai seorang belia saya tidak datang ke gereja untuk berdoa dan melakukan pelayanan seperti berlatih dan membuat perkongsian antara belia disebabkan peraturan yang ditetapkan untuk tidak berkumpul. Biasanya saya dan rakan belia yang lain akan bersama - sama membersihkan kawasan gereja namun oleh kerana keadaan yang tidak mengizinkan hanya 2 atau 3 orang belia sahaja yang membersih secara bergilir.

Dalam situasi ini, Saya menhidupi iman Katolik dengan membuat renungan perbadi beberapa minit berdasarkan kepada firman Tuhan dan setiap pagi saya akan membaca Inspirasi Pagi yang dikongsikan melalui aplikasi whatsapp. Oleh kerana bulan Mei adalah bulan Bonda Maria, maka saya bersama keluarga akan berdoa Rosari.

Apa yang saya telah pelajari sepanjnag berada dalam PKP ini adalah untuk terus meletakkan harapan dan keyakinan untuk penyembuhan dan perlindungan dunia dengan terus berdoa kepada Tuhan. Seperti yang dikatakan oleh seorang Paderi sebelum ini melalui aplikasi Facebook, beliau berkata "Jangan takut, jangan sedih dan jangan berputus asa kerana Tuhan sentiasa ada bagi kita semua." Maka dengan itu, saya terus belajar untuk meletakkan kepercayaan dan terus berdoa kepada Tuhan untuk pemulihan pandemik yang berlaku sekarang ini.

Perkara yang paling saya syukuri adalah berdoa dan mengikuti Misa Kudus atas talian melalui Facebook dan berdoa bersama keluarga di rumah.

Harapan saya semoga dalam tempoh lanjutan PKP ini dapat membendung penularan Covid- 19 dan semoga masyarakat dapat terus bersabar serta berdoa bagi penyelamatan dan penyembuhan dunia.

Arnol Julius
Shallom. Saya amat bersyukur kerana di beri peluang untuk membuat satu perkongsian sepanjang PKP ini dilaksanakan. Bagi diri saya sendiri, saya amat bersyukur dan juga gembira, kerana saya dapat bersama - sama dengan keluarga saya dan dapat mengeratkan lagi hubungan kami antara adik - beradik. Bagi saya, apa yang Kerajaan sedang lakukan adalah yang terbaik untuk semua orang. Di samping merasa gmbira, saya juga berasa amat sedih kerana tidak dapat bersama-sama dengan para belia untuk melayani dan saya juga berasa amat risau dengan pelajaran saya.

Apa yang paling mencabar adalah menghadiri kuliah secara online dan tidak dapat mngikuti misa atas talian kerana masalah talian internet. Selain itu saya juga mempunyai kesukaran untuk membuat kerja khusus di lapanagn kerana kekangan untuk keluar.

Cara saya menghidupi iman Katolik saya ialah dengan membawa ahli keluarga saya untuk berdoa Rosari.

Di sepanjang PKP dilaksanakan, banyak perkara yang telah saya pelajari terutama sekali  belajar untuk bersabar, bekerja sama antara satu dengan yang lain terutama sekali antara saya dengan keluarga saya.

Saya amat bersyukur kerana dapat bersama - sama dengan keluarga dan para guru - guru tidak pernah berputus asa untuk mengajar kami atas talian.

Harapan saya ialah agar keluarga saya sentiasa sihat dan selalu bersabar dengan keadaan sekarang. Saya juga berharap agar semua orang sentiasa memberikan kerjasama dengan pihak berkuasa dan selalu menjaga kesihatan.

No comments:

Post a Comment

CATHOLIC APOLOGETICS

New Advent