Search This Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, April 3, 2019

PERTEMUAN TIM KOMISI KBK ~ AKU DIPERKUATKAN OLEHNYA ~


Mini Pusat Retret St Philip, Kunak

Pemandangan yang indah sesuai untuk rekoleksi
Kunak - Ahli tim Komisi Kerasulan Belia Keuskupan Sandakan bertemu lagi pada 29 - 31 Mac 2019 di Mini Pusat Retret St Philip, Kunak. Pertemuan terakhir KBK adalah pada bulan Disember tahun 2018. Pertemuan ini dimulakan dengan rekoleksi dan diakhiri dengan mesyuarat.

Rekoleksi merupakan satu ruang yang penting bagi ahli tim KBK untuk 'mengisi semula tangki minyak yang sudah hampir habis' dengan suntikan semangat dan kesegaran iman. Kebanyakkan ahli KBK terdiri daripada mereka yang berkerjaya dan berkeluarga. Namun  mereka melayani secara sukarela dalam pelayanan belia di paroki masing - masing tanpa apa - apa bayaran. Cabaran utama bagi mereka adalah dari segi masa, tenaga dan wang ringgit. Namun pengorbanan mereka amat luarbiasa hanya kerana ingin mendampingi belia - belia hari ini agar dapat dibentuk menjadi pemimpin generasi orang muda akan datang.

Rekoleksi dimulakan dengan pertanyaan khabar 'How are you?' dan diakhiri dengan peneguhan iman melalui artikel - artikel berkenaan dengan Hari Belia Sedunia, Panama 2019 serta berdoa antara sesama. Dalam sesi peneguhan, masing - masing memilih artikel yang menyentuh hati dan membawanya dalam renungan selama 30 - 40 minit. 







Selepas merenung, ahli tim berkumpul semula untuk berkongsi dan dalam pengongsian, rata - rata merasakan seolah - olah Bapa Suci Fransiskus sedang menujukan mesejnya kepada setiap mereka. 

"Menyatakan "Ya" kepada Tuhan bermakna bersiap untuk menerima kehidupan sebagaimana adanya, bahkan dengan kerapuhan, kesederhanaan dan konflik serta segala gangguan." - Bapa Suci Fransikus

Rekoleksi sehari selesai dan semua ahli Tim KBK merayakan persahabatan dengan fellowship yang sederhana di sebelah malam.


Pertemuan diteruskan dengan mesyuarat KBK yang ke-27 dan antara agenda yang dibincangkan adalah MCCSD 3, SYD 5 dan Temasya Belia Keuskupan Sandakan 2019. Semoga apa sahaja yang diperbincangkan dan dirancang itu semuanya tertuju kepada pembangunan iman para belia dan kemuliaan nama-Nya. Mesyuarat KBK seterusnya akan diadakan pada bulan Mei 2019 yang lebih menfokuskan kepada acara Temasya Belia Keuskupan Sandakan yang akan diadakan pada 12 sehingga 13 Ogos 2019 di Paroki St Mary, Sandakan.


Two are better than one, because they have a good return for their work; If one falls down, his friend can help him up. But pity the man who falls and has no one to help him up! Ecclesiastes 4:9-10

1 comment:

  1. Bosan tidak tahu mau mengerjakan apa pada saat santai, ayo segera uji keberuntungan kalian
    hanya di D*E*W*A*P*K / pin bb D87604A1
    dengan hanya minimal deposit 10.000 kalian bisa memenangkan uang jutaan rupiah
    dapatkan juga bonus rollingan 0.3% dan refferal 10% :)

    ReplyDelete

CATHOLIC APOLOGETICS

New Advent