Search This Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, April 17, 2019

JELAJAH DAN KATEKESIS SALIB BELIA DAN IKON BONDA MARIA


Laporan: SOCCOM TELUPID


Buat julung-julung kali dijalankan, pada 13 April 2019, Tim Program bagi persiapan penerimaan Salib Belia dan Ikon Bonda Maria St Martin Telupid, telah turun padang bagi Jelajah dan Katekesis Salib Belia dan Ikon Bonda Maria ke empat zon luar stasi. 

Objektif utama jelajah dan katekesis ini dijalankan ialah untuk memberikan penjelasan tentang Salib Belia dan Ikon Bonda Maria dalam usaha menarik lebih ramai belia terlibat aktif dalam pelayanan. Disamping itu, secara tidak langsung jelajah ini dapat meningkatkan kesedaran umat awam tentang kewujudan Salib Belia dan Ikon Bonda Maria serta mengajak umat awam yang terdiri daripada ibu bapa, komuniti dan terutamanya para belia untuk melaksanakan Visi dan Misi Keuskupan Sandakan. 

Perjalanan program Jelajah dan Katekesis ini dimulakan dengan pendaftaran sambil beramah mesra dengan para umat yang hadir bersama dalam program. Seterusnya, sesi Time Of Life dijalankan untuk mengeratkan lagi persahabatan dalam kalangan tim dan juga para belia di setiap zon. Sebelum sesi pertama bermula, pentakhtaan alkitab dijalankan dan dikendalikan oleh umat setempat. 

ZON JALAN NANGOH

ZON JALAN RANAU
Terdapat tiga sesi yang dikongsikan dalam Jelajah dan Katekesis Salib Belia dan Ikon Bonda Maria iaitu Apa Itu Salib Belia dan Ikon Bonda Maria, Isu Cabaran Belia dan Tanggungjawab Umat Awam. Ketiga-tiga sesi ini saling berkait antara satu dengan yang lain. Pertama sekali, para belia dan umat setempat diajak untuk melihat sejarah bagaimana Sabah Youth Day, Salib Belia dan Ikon Bonda Maria berkait antara satu sama lain. Kemudiannya, para belia dan umat awam dikongsikan dengan isu dan cabaran belia pada masa kini. Kupasan tentang isu-isu dan realiti cabaran pada masa kini memberikan input yang baharu bukan sahaja kepada para belia remaja tetapi juga kepada para ibu bapa yang turut hadir. Sesi Tanggungjawab Umat Awam pula mengajak dan memberi kesedaran kepada semua yang hadir bahawa, tanggungjawab dalam pembentukan iman seseorang tidak akan berlaku dengan secara tiba-tiba tanpa sokongan dan dorongan daripada pemimpin setempat, ibu bapa, rakan-rakan mahupun komuniti. Sesi ini mengajak semua untuk bersama-sama mengambil peranan dalam pembangunan rohani. 

Selesai sahaja ketiga-tiga sesi, pihak tim turut mengongsikan dan memberikan penerangan tentang program Telupid Parish Youth Day (TPYD) sempena penerimaan Salib Belia dan Ikon Bonda Maria dan juga Temasya Belia Keuskupan 1 (TBK1) yang akan diadakan di Katedral St Mary Sandakan pada bulan Ogos nanti. 

ZON JALAN SANDAKAN

ZON JALAN TONGOD
Selesai sahaja doa penutup, tim program bersama dengan umat dan para belia yang hadir, minum pagi bersama sebelum bersurai untuk melakukan persiapan Minggu Daun Palma. 

Antara maklum balas daripada umat dan belia yang hadir bersama dalam program Jelajah dan Katekesis ini ialah, umat sangat bersemangat untuk turut hadir dan mengambil bahagian dalam penerimaan Salib Belia dan Ikon Bonda Maria. Tidak kurang juga terdapat umat yang mengongsikan pendapat agar, program turun padang dilakukan selalu supaya suara para belia dapat didengari. 

Semoga melalui usaha yang pertama kali diadakan ini, merupakan langkah pertama untuk membantu perkembangan dan pertumbuhan iman anak-anak muda sebagai panduan menghadpi realiti dan cabaran pada masa kini.

2 comments:

  1. Bosan tidak tahu mau mengerjakan apa pada saat santai, ayo segera uji keberuntungan kalian
    hanya di D*E*W*A*P*K / pin bb D87604A1
    dengan hanya minimal deposit 10.000 kalian bisa memenangkan uang jutaan rupiah
    dapatkan juga bonus rollingan 0.3% dan refferal 10% :)

    ReplyDelete
  2. Bargain Smokes Free Supply

    Let me offer an example Cheap Cigarettes Nearby Cheap Carton Of Newport Cigarettes. You prefer to attend a French class within your town, but you know you will be late because on your schedule (work). Why trying completely while there are a number others?

    Another occasion: you decide of the fact that absolute best tactic to learn French is check out Paris. You purchase your ticket and travel. Many people chose completely and never became fluent when they didn't even get experience to go to class Buy Cheap Newport Menthol Cigarettes Online, and where put on find a class or institute by having a decent program. Once, lack of dangerous planning Newport Coupons For Cartons.

    Another thing you ought to shouldn't overlook: Exactly what is your actual tier in French?

    ReplyDelete

CATHOLIC APOLOGETICS

New Advent