Search This Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Translate

Monday, June 4, 2012

SESI DIALOG UMAT INDONESIA SEMPENA DENGAN LAWATAN BALAS USKUP YUSTINUS

Soccom, Tawau
Dari kiri :  Frater Ericson, Gabriel Nunang, Uskup Yustinus, Romo Lukas
Tawau :  22 Mei 2012.  Lawatan balas dari Keuskupan Tanjong Selor, Bapa Uskup Yustinus Harjosusanto MSF dan rombongan  seramai 9 orang yang terdiri dari paderi, religius dan umat awam ke Keuskupan Sandakan bertempat di Paroki Holy Trinity Tawau untuk merealisasikan ‘partnership’ di antara kedua keuskupan yang berdekatan.  Sebelum ini Uskup Julius Gitom telah melawat Keuskupan Tanjung Selor pada Oktober  2011.
Satu sesi dialog yang dianjurkan oleh Komiti Pastoral Indonesia (KPI) Tawau dengan Uskup Yustinus Harjosusanto MSF, Frater Ericson BHK S’Fil dari paroki St Gabriel Nunukan, Romo Lukas Laba Erap Pr bertugas di Larantuka, Flores NTT dan empat orang religius sister yang datang  ke Tawau khusus untuk mendengar masalah-masalah yang dihadapi oleh umat Indonesia, kebanyakan dari Flores. Seramai 30 orang ahli yang mewakili pemimpin umat Indonesia telah hadir ke dalam dialog tersebut. KPI diketuai oleh Sdra  Gabriel Nunang.
Sr Coletha dari Keuskupan Tanjung Selur
Sr Ermilinda Too SsPS dari Nunukan 
Kebanyakan masalah yang diutarakan adalah berkaitan dengan alamat perhubungan, dokumen, kesukaran untuk mendapatkan Sakramen Perkhawinan dan pendidikan anak-anak di sekolah serta berkaitan hukum dan peraturan Gereja.
Akhir sekali Uskup Yustinususanto bersyukur atas kerjasama kedua keuskupan dan menyeru umat Indonesia supaya sentiasa terus bersatu sebagai satu keluarga besar.

No comments:

Post a Comment

Solemn Charge ~ Year of Faith - Read the Catechism Of the Catholic Church in a Year

Gadget

This content is not yet available over encrypted connections.

Mengikuti Jejak Kristus

Mengetahui dan Mengasihi iman Katolik

CATHOLIC APOLOGETICS

New Advent