Search This Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, August 11, 2011

Salib Belia SYD-3 kini berada di Telupid

Ketibaan rombongan Belia Katedral St. Mary, Sandakan

Menurunkan Salib Belia SYD-3

Salib Belia SYD-3 dan Ikon Bonda Maria diarak dari luar gereja

TELUPID – Salib Belia SYD-3 akhirnya tiba pada 7hb Ogos 2011 di Paroki St. Martin, Telupid sebagai destinasi terakhir dalam Keuskupan Sandakan sebelum dihantar ke St. Pius, Bundu Tuhan (Keuskupan Agung Kota Kinabalu) pada 27hb Ogos 2011.
 Belia dan umat St. Martin bersama Fr. Jasery
bersiap untuk menerima Salib Belia SYD-3

Fr. Jasery menyambut rombongan dari Sandakan

Rombongan dari Katedral St. Mary, Sandakan yang tiba seawal 8 pagi di perkarangan St. Martin, disambut oleh Tim Pelayan Belia Paroki (TPB) dan umat lebih kurang 300 orang yang turut sama-sama merayakan Misa Kudus.
Belia St. Martin mengarak Salib masuk ke dalam gereja

Salib Belia dan Ikon Bonda Maria telah diserahkan oleh Kordinator TBP Katedral St. Mary, Airene Gumanas kepada Kordinator TPB Paroki Telupid, Hildy @ Boy Albert dan disaksikan oleh Paderi Paroki, Rev. Fr. Jasery G. Emmanuel.
Kumpulan Pemain Gong



Upacara penyerahan dan penerimaan Salib


Perarakan yang bermula dari luar gereja itu diiringi oleh paluan gong berentak suku kaum Labuk di luar gereja telah menyemarakkan acara sambutan penuh tradisi ini.

Belia St Martin mengarak Salib masuk ke dalam Gereja


Salib Belia SYD-3 akan berada di Paroki St Martin, Telupid
dari 7hb hingga 27hb Ogos 2011

Dalam homili, Fr. Jasery mengingatkan umat bahawa Salib ini bukan hanya ditujukan kepada para belia tetapi kepada semua orang yang mengenal Kristus.
Seminarian Milter Mario membacakan Injil

“Salib ini merupakan lambang ‘penderitaan Kristus’- yang disalibkan atas dosa manusia dan juga ‘kemenangan Kristus’- yang bangkit mengalahkan alam maut”, jelasnya.

Seterusnya Fr. Jasery mengajak umat untuk mendekati Salib dan Ikon Bonda Maria semasa berada selama 20 hari di gereja ini.
Umat berdoa di hadapan Salib

Airene Gumanas

Menurut Ariene ketika memberi sebahagian kesaksian ketika bersama dengan Salib dan Ikon Bonda Maria ini berkata, bahawa banyak mukjizat dirasai selain rintangan dihadapi para belia. Namun, berkat doa serta persediaan yang rapi dari segi rohani semua belia dapat melalui dengan hati terbuka.
Hildy Albert


Hildy juga turut berkongsi pengalaman di mana para belia paroki telah membuat persediaan rapi terutama dari segi rohani selama dua hari untuk menyambut Salib ini.


-SOCCOM SMT-

No comments:

Post a Comment

CATHOLIC APOLOGETICS

New Advent