Search This Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, May 16, 2019

PERSIAPAN ROHANI MCCSD 3 - KONTINJEN KEUSKUPAN SANDAKAN

Gambar oleh Oswald Peter
Laporan oleh Sr. Rusiah Garuk. FSIC

Sebahagian peserta yang hadir untuk persiapan rohani MCCSD 3 di Pusat Katekatikal Fr. Mulder, Sandakan

Sandakan - Tanggal 4 Mei 2019 merupakan hari persiapan rohani bagi para perserta Malaysian Catholic Campus Student Day yang ke-3 (MCCSD3) bagi para pelajar dari institusi-institusi tinggi di sekitar Keuskupan Sandakan. Persiapan ini telah dihadiri seramai 8 orang pelajar kampus dan 4 orang Tim pelaksana dari Kerasulan Belia Paroki Sandakan - Pelayanan Kampus. 

Saudara Corey: Love in Action

Saudara Jayronna: I Am the Sevant of The Lord

Sr. Rusiah Garuk, FSIC: Relationshiip Building
Dalam persiapan ini 3 sesi telah disampaikan dan dikongsikan bersama oleh saudara Jayronna (I am the servant of the Lord), Sr. Rusiah FSIC (Relationship Building), saudara Corey (Love in Action) dan dalam masa yang sama berkesinambungan dengan tema WYD 2019 Panama “Aku ini hamba Tuhan terjadilah menurut perkataanMu” (Lk 1:38). Melalui sesi - sesi ini, para peserta telah didedahkan tentang peranan Bonda Maria yang telah dijadikan sebagai panduan di dalam mempersiapkan diri secara fizikal, mental, rohani dan emosi menuju hari sebenar MCCSD3 yang akan berlangsung di Keuskupan Agung Kota Kinabalu pada 3 - 8 Jun 2019.

Perkongsian antara sesama

Mempelajari 'Steps' untuk lagu tema MCCSD 3
Para peserta mempunyai ruang yang santai di dalam sesi renungan peribadi mahupun di setiap sesi perkongsian peribadi dan pengalaman. Ini secara tidak langsung menjadi ruang untuk mengenali diri sendiri, menyelami kehadiran dan karya Tuhan di dalam hidup mahupun menjadi landasan untuk mengenali dan mengeratkan hubungan diantara sesama.

3 comments:

CATHOLIC APOLOGETICS

New Advent