Search This Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, January 17, 2019

PERKONGSIAN DARI SUKARELAWAN BAGI PENGANJURAN YPL BATCH 9 2019


Dikumpul, disusun dan diolah semula oleh Girald Palipus

Program Youth Prep-Link atau lebih di kenali sebagai YPL telah di adakan di Keuskupan Sandakan pada 02 – 15 Januari 2019. Penganjuran YPL kali ke-9 pada kali ini telah membawa pulang seramai lebih kurang 45 orang graduan YPL dari Batch pertama hingga Batch yang ke-8 bagi membantu dalam penganjuran program ini. Berikut merupakan sedikit perkongsian daripada beberapa Volunteers yang membantu sepanjang program ini.


Alfredsius Albert Jab, Gereja Holy Trinity, Tawau. (Batch 8)
Sepanjang penglibatan saya sebagai Volunteer bagi penganjuran YPL9 ini saya berasa teruja dan gembira dapat berjumpa dan berkumpul semula dengan para graduan yang lain. Pengalaman berharga saya bagi penganjuran ini dimana saya dapat merasakan cinta kasih Tuhan melalui peribadi setiap peserta. Memikul tugasan sebagai salah satu tim logistik adalah satu perkara yang saya tidak akan lupakan kerana banyak yang saya telah pelajari bagi mengembangkan potensi diri dalam pelayanan dalam mana-mana komiti yang akan saya ikuti pada masa akan datang. Bekerjasama dan saling menyokong antara satu sama yang lain dapat mengeratkan lagi ikatan persaudaraan kami yang telah terbina sebelum ini. Tidak lupa juga suka dan duka yang kami kongsikan bersama menjadi salah satu pembakar semangat saya untuk terus melayani sebagai volunteer pada YPL9 ini. Saya dapat merasakan yang panggilan Tuhan terhadap saya pada penglibatan saya pada kali ini ialah untuk terus bertumbuh dan sekaligus menjadi alat-Nya bagi membantu membentuk setiap peribadi belia serta terus melayani kerana saya sedar yang tuaian memang banyak namun pekerjanya sedikit, dan itulah yang mengingatkan saya untuk terus berkerja di ladangNYa Tuhan.  Saya berharap agar lebih ramai belia lepasan sekolah akan membukakan hati untuk dibentuk di sini sebelum terdedah pada dunia luar yang sangat mencabar. Program YPL ini sangat membantu dalam pembentukkan iman dan sahsiah diri, keyakinan dan disiplin diri serta dapat lebih mengenali diri sendiri. Jadi akhir kata dari saya, semoga kita berjumpa di penganjuran YPL seterusnya iaitu YPL Batch 10 pada tahun hadapan.


Jacynth Christine Glenmarie Silveo, Katedral St. Mary, Sandakan. (Batch 8)
Shallom semua. Saya ingin mengongsikan sedikit pengalaman saya melalui penglibatan saya dalam penganjuran  program YPL9 ini. Pertama-tama sekali, saya berasa bersyukur sekali kerana dapat mengikuti program YPL9 ini sebagai volunteer, kerana saya tahu ada ramai lagi graduan yang lain yang ingin mengikuti penganjuran ini namun tidak mempunyai kesempatan untuk pulang. Bermacam-macam perasaan yang saya rasakan sewaktu pulang membantu di YPL9 ini. Yang paling saya rasakan ialah saya diterima dalam keluarga besar YPL ini dan saya berasakan yang saya di sayangi sebagaimana layaknya keluarga saling sayang menyayangi antara satu sama yang lain. Pengalaman berharga di YPL9 ini sebagai volunteer ialah di mana saya berasa diterima oleh para peserta dan mereka berasa selesa berkawan dengan saya dan juga menghormati saya seadanya. Saya juga suka untuk mendengarkan perkongsian mereka sekaligus saya dapat mengimbas kembali pengalaman sewaktu saya masih peserta sebelum ini dan melalui perkongsian pesertalah saya mendapat pengajaran bagi diri sendiri untuk membantu mereka yang memerlukan. Melalui penglibatan saya sebagai volunteers, saya merasakan Tuhan mahu saya untuk lebih merendahkan diri dan lebih dapat untuk menerima orang di sekeliling.  Bah akhir dari saya, saya berharap agar anda sekalian(para belia) ambillah peluang ini untuk  turut serta dalam  keluarga  YPL,  kerana di sini kita dapat membina sikap yang baik, memperbaiki diri ke arah lebih baik dan lebih bersedia untuk keluar dari zon selesa kepada dunia yang makin mencabar. Carilah sahaja kami disini,sebagai abang dan kakak anda semua. Dan percayalah You are special and You are stronger than you’ll ever think.


Kristen Kletus Muyuk, Gereja St. Dominic, Lahad Datu.(Batch 7)
Shallom semua yang seiman dalam Kristus Tuhan. Disini saya ingin mengongsikan sedikit sebanyak pengalaman saya semasa menjadi sebahagian daripada penganjuran program YPL9 pada kali ini. Program YPL pada kali ini membuat saya berasa lega disebabkan saya dapat menenangkan diri sedikit sebanyak daripada kesibukan tugasan seharian dan juga dapat mengubat sedikit kerinduan untuk melayani bersama-sama dengan keluarga YPL yang lain. Dapat mengenali peribadi setiap peserta dengan lebih mendalam dan mencipta satu ikatan yang erat dengan mereka merupakan suatu pengalaman yang berharga yang saya akan kenang untuk masa yang lama. Berkongsi pengalaman dengan lebih ramai belia yang jauh berada di kawasan pedalaman melalui penjangkauan sekaligus membantu mereka dalam pembentukan diri dan iman juga memberikan suatu kepuasan pada diri saya sendiri. Ada masanya saya merenung tentang apakah penggilan Tuhan pada saya melalui penglibatan di sepanjang penganjuran YPL pada kali ini, dan saya merasakan bahawa Tuhan mahukan saya untuk teruskan pelayanan saya sebagai seorang belia dan menjalinkan pesaudaraan bersama-sama dengan para belia yang lain terutamanya yang sudah lama tidak pulang ke rumah Bapa(Gereja). Demikian sajalah perkongsian dari saya, dan untuk para belia di luar sana; Strive to put yourself in your fullest potential, don’t limit yourself.


Roynner Patrick Assang, Katedral St. Mary, Sandakan.(Batch 6)
Saya berasa amat diberkati apabila saya diberikan peluang sekali lagi untuk menjadi sebahagian daripada penganjuran program YPL9 ini. Dalam perjalanan pulang ini saya berasa sangat gembira dan sangat teruja di mana saya dapat bertemu kembali dengan para graduan yang lalu dan melepaskan kerinduan saya kepada keluarga YPL ini. Banyak yang telah saya pelajari dalam penganjuran YPL sebelum ini jadi kini saya kembali pulang untuk menyumbangkan segala ilmu yang sudah saya terima sebelum ini. Dan yang paling penting bagi saya adalah saya dapat refreshkan diri saya setelah lama tidak pulang ke rumah(YPL). Bagi saya pengalaman pada YPL9 ini adalah pengalaman baru dimana kami menerima koordinator YPL yang baharu dan koordinator sebelum ini iaitu saudari Anna Teresa Peter Amandus hanya mengambil tugas sebagai pendamping sahaja. Justeru itu saya turut belajar bagaimana untuk mengikuti proses protokol. Di YPL9 ini juga saya  merasakan yang Tuhan memanggil saya untuk menyertai sekali lagi program ini, kerana ingin saya lebih bersifat merendahkan diri dengan tidak menghakimi peribadi para peserta yang datang menyertai YPL ini. Para peserta ini datang dengan pelbagai bebanan dan luka dalaman yang selama ini menghambat mereka, jadi saya berasakan yang saya patut menunjukkan cinta kasih agar mereka dapat merasakan bahawa diri mereka masih ada yang sayang serta make them feel belong. Jadi kepada belia yang bakal atau ingin menyertai YPL yang akan datang suka saya ingatkan bahawa janganlah terlalu  menjangkakan apa yang akan berlaku. Saya tahu ada belia yang mungkin sudah mendengarkan perkongsian daripada para graduan YPL yang lain namun berlapang dadalah sahaja dan datanglah dengan hati yang terbuka untuk di bentuk. Akhir kata, saya berharap kita dapat berjumpa di YPL Batch 10 yang akan datang. God bless you all.


Lydiana Kantiu, Katedral St. Mary, Sandakan.(Batch 5)
Shallom kawan-kawan belia semuanya. Mengikuti penganjuran program YPL9 pada kali ini merupakan suatu keputusan yang terbaik saya buat. Dengan kesibukan diri sebagai pelajar, saya terpaksa membahagi-bahagikan masa saya. Namun begitu saya masih berasa bersyukur dan sangat terharu kerana masih diberikan peluang untuk kembali pulang dan melayani dalam keluarga YPL ini. Banyak kesukaran yang melanda untuk saya pulang pada kali ini, namun saya hanya mengingatkan diri saya dengan suatu prinsip iaitu; Untuk pergi dan berbuat sesuatu itu kita tidak sepatutnya menunggu untuk merasa di layakkan namun kita hanya perlukan kesanggupun untuk melakukannya.  Melalui YPL9 ini saya merasakan kesatuan dan kasih sayang antara sesama volunteers yang lain. Ditambah lagi dengan  kepulangan beberapa graduan lain yang  datang membantu walaupun program sudah hampir habis, dan kehadiran mereka menambahkan lagi perasaan cinta kasih sebagai sebuah keluarga YPL. Melalui penglibatan saya ini, saya dapat merasakan yang Tuhan sedang mengajar saya untuk lebih bersabar menghadapi cabaran dan selalu mengingatkan saya bahawa sesukar mana pun perjalanan hidup ini namun saya masih mempunyai sebuah rumah dan sebuah keluarga iaitu keluarga YPL ini. Jadi, bagi adik-adik belia yang bakal menyertai YPL Batch 10 nanti, ingatlah bahawa kita tidak perlu menjadi layak untuk melakukan atau memiliki sesuatu namun apa yang perlu ialah kesanggupan diri untuk melakukannya. Terima YPL, kerana memori indah bersama keluarga ini akan saya ingati sampai bila-bila.


Jason Alexander Degullacion, Katedral St. Mary, Sandakan.(Batch 4)
Shallom semua warga YPL sekalian. Setiap penganjuran YPL pada tiap tahun akan mendatang penglaman dalam diri yang berbeza-beza. Dan pada penganjuran YPL kali ke-9 ini adalah yang sangat mencabar bagi diri saya sendiri dimana saya telah terpanggil untuk melayani dalam keluarga YPL ini sebagai koordinator yang mana sebelum ini adalah di bawa pimpinan saudari Anna Teresa Peter Amandus. Tidak ada perasaan lain selain berasa teruja dengan tugas baharu sebagai koordinator dan juga bersyukur kerana  masih dapat  berkumpul dengan para graduan YPL yang lain sebagai sebuah keluarga besar. Dapat mengenali seramai 38 wajah baharu para peserta YPL9 ini yang kini telah menjadi sebahagian dari keluarga besar YPL ini merupakan suatu pengalaman manis lebih-lebih lagi mereka di bentuk dalam program YPL pimpinan saya sendiri. Penganjuran YPL kali ini, saya merasakan yang Tuhan mahukan saya untuk membantu lebih ramai lagi belia di luar sana  yang  masih perlukan bantuan tidak kira dari segi apapun. Pelayanan kali ini mengingatkan saya pada suatu filem yang pernah saya  tonton iaitu ‘Hacksaw Ridge’ dimana suatu petikan ayat dari filem tersebut menjadi pegangan dalam pelayanan saya, dan ianya ialah ‘Lord, help me get one more’. Okeylah, akhir dari dari saya untuk anda semua, ingatlah bahawa anda tidak bersendirian. And remember to come HOME because HOME IS WHERE THE HEART IS. Jadi ingatlah untuk pulang dan temuilah keluarga YPL kita, dan hanya kitalah yang boleh lakukan perubahan untuk jadikan diri kita menjadi versi yang terbaik. Terima kasih atas cinta dan kasih sayang yang telah saya terima dalam keluarga YPL selama ini.

No comments:

Post a Comment

CATHOLIC APOLOGETICS

New Advent