Search This Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, November 9, 2020

PERTEMUAN SANTAI SECARA ALAM MAYA

Disediakan oleh Martinus Simon

Pada 3 November 2020 lalu bersamaan dengan hari selasa, para belia Sto. Dominic, Lahad Datu telah mengadakan perjumpaan secara alam maya dengan menggunakan aplikasi Zoom. Aplikasi ini telah digunakan secara meluas dan tidak asing lagi oleh masyarakat pada masa kini. Ini merupakan percubaan kali pertama bagi Tim Kerasulan Belia Paroki (KBP) dalam menjayakan perjumpaan atas talian ini. Syukur dan puji Tuhan, seramai 9 orang ahli Tim bersama – sama dengan 7 orang belia paroki telah mengikuti perjumpaan ini.


Seawal 6.30pm, para tim KBP telah memulakan kemasukan aplikasi bagi perjumpaan tersebut khas bagi para tim dan di teruskan dengan sedikit ice breaking. Kemeriahan pertemuan itu tidak lekang sehingga Sr. Rusiah Garuk menyertai perjumpaan tersebut pada jam  7.00pm. Sapaan mesra dan salaman secara maya antara sesama diteruskan sementara menanti belia-belia yang lain.

Sekitar 7.20 malam, perjumpaan ini telah dimulakan dengan doa pembukaan yang dipimpin oleh Sr. Rusiah Garuk. Sebaik sahaja doa tersebut, para belia dijemput untuk mendengarkan petikan Injil pada hari itu iaitu dari karangan Sto. Lukas (14 : 15 – 24) yang dibacakan oleh Saudara Udin Gabriel, salah seorang daripada belia yang hadir. 

Injil tersebut menceritakan tentang seorang pemuda yang ingin mengadakan perjamuan besar dan ramai tetamu telah diundang. Namun, para tetamu undangan memohon maaf  dan  telah memberikan seribu satu alasan sehinggakan tidak dapat menghadirkan diri ke perjamuan itu. Lalu hal itu menimbulkan rasa murka kepada sang tuan yang empunya majlis tersebut dan telah menyuruh hambanya ke jalanan untuk menjemput orang - orang miskin, buta dan yang lumpuh untuk datang dan menikmati perjamuan tuannya.

Setelah hampir 3 minit merenungkan petikan injil itu, para belia diajak untuk mengongsikan secara peribadi, renungan yang dapat di ilhamkan berdasarkan kepada petikan injil tersebut. Perkongsian ini tidak terhad hanya berdasarkan petikan Injil malah para belia yang hadir juga diberi peluang untuk menyuarakan apa-apa hal yang mungkin ingin di kongsikan pada waktu itu. Atas dorongan kuasa Roh Kudus, kesemua belia yang hadir telah menyuarakan perkongsian mereka dengan penuh emosi.


Rata – rata para belia telah menyuarakan kesan daripada pandemik Covid-19 yang sememangnya memberikan impak yang sangat drastik, bukan sahaja kehidupan seharian mereka, tetapi juga kehidupan rohani mereka. Tidak kurang juga mereka yang mengongsikan keluhan yang kian mencengkam jiwa rohani mereka akibat daripada suasana dunia pada masa kini, khususnya hal-hal di sekeliling mereka termasuklah hal – hal yang terjadi di dalam keluarga yang mereka cintai. Namun begitu, beberapa belia juga dengan penuh rasa syukur mengambil situasi pandemik ini sebagai satu kesempatan yang positif, dimana mereka dapat belajar sesuatu yang tidak pernah mereka hadapi atau temukan. Dalam keadaan beginilah para belia diingatkan supaya sentiasa berbalik kepada juruselamat yang di Imani - Yesus Kristus. 


Setiap perkongsian yang penuh perasaan dari peribadi mereka seakan – akan memperkaya sesama mereka, memperkuat, memperteguhkan lagi iman dan mendorong antara satu sama lain. Melalui perkongsian iman ini juga, perasaan rindu dalam kebersamaan kian dipenuhi dan hal ini bukan sahaja dapat memberikan semangat baru bagi kerohanian mereka, tapi juga semangat yang mahu meneruskan perjuangan di badai kehidupan mereka.


Sedar tidak sedar, perkongsian di antara sesama berlanjutan hampir 2 jam. Ternyata, perkongsian ini sangat dicemburui oleh masa dan tiba waktu untuk mereka menamatkan perjumpaan alam maya tersebut. Sebelum itu, sempat juga disuarakan keinginan oleh sesetengah belia supaya perjumpaan seperti ini dapat dilakukan lagi di masa yang akan datang dan mungkin dengan kekerapan yang ideal. Perjumpaan ini di akhiri dengan doa penutup yang singkat yang telah di pimpin oleh Joseph Laba, dari tim KBP. Perjumpaan alam maya tersebut berakhir pada sekitar jam 9.30pm.

 

No comments:

Post a Comment

CATHOLIC APOLOGETICS

New Advent