Search This Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, July 2, 2019

Lawatan Amal KKD St. Teresa Indah Jaya ke Kapela St. Thomas Koiboton, Paitan

oleh Romeo Francis Barintang


Sandakan: Pada 30 Mei 2019, Komuniti Kristian Dasar St. Teresa Indah Jaya telah melaksanakan satu lawatan amal ke Kapela St. Thomas, Kg Koiboton, Paitan. Seramai 12 ahli bersama dengan pengerusi  KKD St. Teresa, Saudara John Tan serta beberapa ajk yang lain menyertai lawatan ini.
Persiapan sebelum bertolak
Berkumpul di rumah Sdra. John Tan
Doa sebelum bertolak
Sempena pelaksanaan tahun Misi Luar Biasa yang diumumkan oleh Paus Fransiskus, KKD St. Teresa Indah Jaya telah mengambil inisiatif semasa cuti sekolah dan Pesta kaamatan untuk melakukan kerja di ladang Tuhan dengan menjangkau umat di St. Thomas Koiboton. 
Ahli KKD tiba di Kg. Koiboton dan menurunkan barang-barang
Membina sebuah tandas untuk Kapela St. Thomas
Sebuah Tandas telah siap dibina
Antara aktiviti yang dilakukan ialah penambahbaikan infrastrucktur seperti membina sebuah tandas untuk kapela St Thomas, berdoa rosari bersama umat dan pengagihan barangan sumbangan kepada umat di sana. 
Rev. Fr. Thomas menyampaikan sumbangan berupa barangan makanan kepada umat Kg. Koiboton 
Makan malam bersama
Sebagai kepala angkat komuniti, St. Teresa memilih tema Tahun Misi Luar Biasa dalam lawatan ini, seperti dalam mesej Paus "Pertemuan peribadi dengan Yesus Kristus, yang tinggal di Gereja-Nya: dalam Ekaristi, dalam Firman Tuhan, dan dalam doa peribadi dan komunal".
Misa Kudus bersama umat Kg. Koiboton
Kanak-kanak membuat persembahan
Sdra. John Tan menyampaikan hadiah kepada kanak-kanak
Untuk menemui semula nilai para kudus dan martir mubaligh sebagai ungkapan Gereja, yang tersebar di seluruh dunia, untuk memperdalam pengetahuan iman melalui pembentukan Mubaligh: alkitabiah, katekisis, rohani, dan teologi.

2 comments:

CATHOLIC APOLOGETICS

New Advent