Search This Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, June 11, 2020

BELIA DISATUKAN DALAM DOA TAIZE

 ...bahwa dalam segala situasi kegelapan dan penderitaan yang kita bicarakan, ada jalan keluar. Sebagai contoh, memang benar bahwa dunia digital dapat menempatkan kalian pada risiko menutup diri, pada pengasingan diri atau kesenangan hampa. Tetapi jangan lupa bahwa ada orangorang muda di bidang-bidang ini yang juga memperlihatkan kreativitas dan kejeniusannya.

- KRISTUS HIDUP (CHRISTUS VIVIT), 104 -


Sandakan - Pada 1 Jun 2020 yang lalu Komisi Kerasulan Belia Keuskupan Sandakan telah mengadakan buat pertama kalinya Doa Taize secara siaran langsung (Live Streaming). Doa Taize yang berlangsung selama hampir satu jam ini dikhususkan bagi penyembuhan dan harapan agar penawar dapat ditemui dan pandemik Covid - 19 ini dapat diakhiri.  

Ini merupakan usaha komisi untuk menjangkau para belia melalui media  sosial dan pada masa yang sama mengubati perasaan rindu para belia untuk berkumpul dan berdoa. Penganjuran ini telah dijayakan bersama - sama dengan para belia paroki seluruh Keuskupan dengan mengambil peranan dalam menyediakan rakaman awal nyanyian lagu - lagu rohani dan lagu Taize menggunakan aplikasi - aplikasi seperti 'Virtual Choir', 'Wondershare' dan 'Kinemaster'. Rakaman - rakaman ini telah digabungkan dan ditelah diudarakan semasa Doa Taize yang disiarkan secara lansung. 

Semoga melalui Doa Taize ini sedikit sebanyak iman para belia dapat disegarkan dan dikuatkan. Para belia juga dingatkan bahawa meskipun berada dalam situasi genting ini, Tuhan pasti akan memberikan 'jalan keluar'  agar mereka dapat dijangkau. Doa Taize ini akan ke udara secara langsung pada bulan hadapan dan berharap akan ada lebih ramai belia dan keluarga mereka dapat mengikutinya.








Berikut adalah gambar - gambar yang telah dikongsikan oleh para belia bersama - sama dengan keluarga mereka di akhir Doa Taize.




Keluarga Hildy Albert dari St Martin Telupid. Saudara Hildy juga telah mempersiapkan rakaman nyanyian doa - doa Taize.

1 comment:

CATHOLIC APOLOGETICS

New Advent