Search This Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, April 24, 2015

Perkongsian Daripada Sdra Joenifer Ortega (IKD Gereja St Dominic, Lahad Datu)

Shallom...

Saya Joenifer Ortega, dari Tingkayu daerah Madai Kunak. Tujuan saya mengikuti kelas IKD adalah untuk mengenal apa agama-ku, siapa diri-ku, siapa Juruselamat-ku dan siapa Tuhan-ku.

Sebelum saya pergi mengikuti kelas ini, kehidupan saya jauh berbeda dengan kehidupan saya yang sekarang. Dahulu saya hanya suka berfoya-foya bersama rakan-rakan yang bukan seagama sehingga membuat ibu-ku risau. Keras kepala, panas baran dan yang paling teruk saya paling malas ikut serta ke gereja bersama-sama saudara saya. Saudara saya sering mengajak saya ke gereja tetapi dengan angkuh saya berkata kepada mereka "lebih baik saya di rumah tidur dan rehat." Setiap minggu mereka tidak jemu-jemu mengajak saya, tetapi saya tetap tidak mahu pergi dengan mereka ke gereja.
Suatu masa, ketika menjelang Hari Raya Paskah, ibu saya dan adik beradik saya mengajak saya untuk ikut serta bersama mereka ke Gereja, tetapi saya juga tetap tidak mau pergi. Akhirnya, ibu menyuruh saya untuk mengikuti kelas IKD. Pada awalnya saya tidak mahu, tetapi dengan pujuk rayu ibu, akhirnya saya pergi dengan hati yang kosong dan terpasksa.

Minggu pertama ikuti kelas IKD, saya seperti orang yang dipaksa dan tiada minat langsung. Ternyata semua itu cuma permulaan. Setelah beberapa bulan mengikuti kelas IKD, saya merasakan Roh Kudus sedang memimpin perjalanan iman-ku. Saya telah mengalami suatu perubahan. Saya mulai makin rajin untuk ikut serta kegiatan di gereja. Seperti menghadiri misa setiap minggu, seminar-seminar dan kegiatan belia. Akhirnya mata dan fikiran-ku terbuka. Aku dapat mengenal mana yang buruk dan yang baik. Teryata kelas IKD ini mengajar kita untuk belajar dalam kehidupan sebagai Kristen Katolik. Ada begitu banyak yang telah berlaku perubahan dalam hidup saya. Saya sering kali merasakan kerinduan kepada Gereja lebih-lebih lagi pada Tuhan Yesus.
Ada suatu ketika, semasa mengikuti Misa Kudus, air mata saya mengalir mungkin itu satu kesedaran saya tentang kehidupan saya yang lalu. Semua telah aku sedari apa yang telah ku lakukan. Saya berterima kasih dan bersyukur pada Tuhan Yesus kerana masih memberikan kesempatan ini dan memberi banyak pengetahuan tentang pergelutan kehidupan dunia. Saya amat berterima kasih juga kepada para pembimbing dan para belia yang sentiasa memberi sharing, doa dan bimbingan.
Hari ini, Hari Raya Paskah. Saya menerima Sakramen tiga dalam satu yaitu Pembaptisan, Ekaristi dan Krisma. Saya sangat bersyukur kerana apa yang aku hajati dan nantikan akhirnya tercapai. Saya memohon supaya Tuhan sentiasa memberi bimbingan di dalam kehidupan saya yang baru. Amen!

No comments:

Post a Comment

CATHOLIC APOLOGETICS

New Advent