Search This Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, April 10, 2015

Perkongsian Daripada Marlina Diol (IKD Katedral St Mary Sandakan)

Saya Marlina Diol berasal dari Telupid. Saya sudah berumah tangga dan mempunyai anak. Sebelum ini, saya seorang Kristian dari denominasi lain.
Kegiatan Komuniti Kristian Dasar St Maria di persekitaran Katedral St Mary, Sandakan yang meliputi kawasan kediaman saya banyak mendorong saya mahu mengenali kehidupan komuniti cara Katolik. Pertemuan mereka yang menfokuskan kepada aspek-aspek sosial juga rohani telah membuka hati saya mahu turut serta dalam pertemuan mereka.
Saya amat terdorong untuk mahu tahu tentang akan ajaran Katolik kerana saya terpikat dengan hidup berkomuniti cara Katolik. Jiran-jiran saya yang Katolik begitu giat dalam KKD sentiasa nampak ceria apabila menghadiri pertemuan. Mereka akan hadir bersama sekeluarga dan mereka terlibat secara langsung membantu Katedral dalam pelbagai pelayanan.
Sungguhpun saya seorang Kristian sebelum menyertai proses IKD, saya jarang ke gereja. Saya tidak mempraktikan hidup berkomuniti sepertimana dituntut dalam Injil. Setelah berada dalam IKD selama setahun, saya mulai sedar tentang kepentingan juga manfaat hidup berkomuniti. Saya bertekad mahu menyertai KKD St Maria.
Saya juga seperti orang lain, mahu hidup dalam kebahagian selalu. Dengan itu saya wajib wujudkan perdamaian dengan Tuhan, dengan orang lain dan dengan diri sendiri.
Petikan Sabda Tuhan yang menjadi panduan hidup saya ialah, 'Berbahagialah orang yang bermurah hatinya, kerana Tuhan akan murahkan hatiNya.' ~ (Matius 5 : 7)

No comments:

Post a Comment

CATHOLIC APOLOGETICS

New Advent