Search This Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, April 13, 2015

PERKONGSIAN DARIPADA JUMAR FRIAS (IKD KATEDRAL ST MARY SANDAKAN)

Nama saya Jumar Frias. Saya bujang dan berusia 20 tahun. Saya berbangsa Ilacano dan menetap di Sandakan sejak lahir. 

Saya bekerja di bengkel kereta di Sandakan. Ibu bapa saya telah mendorong saya untuk mengikuti IKD. Makcik saya memastikan saya hadir ke IKD setiap minggu. Mereka inginkan saya menjadi anak yang beriman dan sedar tentang kehidupan benar.

Saya seorang yang peminum dan pemarah. Jika berterusan sebagai kaki botol, saya percaya lambat laun hidup-ku akan musnah. Maka dengan itu, saya perlu mencari Yesus untuk mengubah hidup saya. 

Dalam perjalanan saya dalam IKD saya belajar mengenai pengakuan dosa dan sakramen pembaptisan. Saya sangat suka bertemu dengan saudara-saudari seiman dalam kelas IKD. Perhubungan kami kian hari kian rapat. Kita hidup sebagai satu komuniti Kristian, saling bantu membantu, saling ambil peduli sesama dan saling memahami di antara satu sama lain.

Petikan Sabda Yesus yang saya sangat suka adalah Iman, Pengharapan dan Kasih (Yohanes 14 : 6) Kasih mengarahkan kita kepada Tuhan dan sesama. Kita diajar agar bertumbuh di dalam iman, pengharapan dan kasih agar kita senantiasa mempunyai sukacita.

Sejak mengikuti IKD saya melihat diri saya berubah ke arah menjadi lebih baik. Semoga segala tabiat yang tidak baik akan saya tinggalkan dan terus melangkah maju bersama Yesus Kristus.

No comments:

Post a Comment

CATHOLIC APOLOGETICS

New Advent