Search This Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saturday, April 25, 2015

Perkongsian Daripada Adik Yustin Lamapaha (IKD Gereja St Peter, Kunak)



Saya bernama Yustin Lamapaha. Sebelum saya berpeluang mendekati Kristus, hidup saya sentiasa dalam kegelapan, kerana belum mendapat apa-apa sakramen sejak lahir. Ini disebabkan orang tua saya belum menerima sakramen perkahwinan. Kami juga jarang pergi ke gereja kecuali pada Hari Natal dan Paskah.
Syukur dan puji Tuhan, pada tahun 2013 ibubapa saya telah menerima sakramen perkahwinan di Gereja St. Peter Kunak. Ibu saya yang kuat berpegang kepada iman Katolik, mendorong bapa saya serta kami 3 adik-beradik supaya mengikuti kelas IKD agar kami juga menerima iman Katolik seperti ibu. Pada tahun 2014 saya mula mengikuti kelas IKD.
Selama hampir setahun mengikuti kelas IKD, saya telah mengalami banyak perubahan dalam hidup. Saya merasa saya semakin tenang, lebih sabar dan semakin rindu untuk datang ke Gereja setiap minggu. Saya juga dapat merasakan sentuhan Tuhan serta bimbingan Roh Kudus dalam hidup saya setiap hari.

Oleh itu, saya berjanji pada diri saya untuk menjadi umat Kristus yang baik kerana saya percaya dan yakin bahawa Yesus Kristus adalah juru selamat dunia. Dialah Putra yang diutus Bapa untuk mengadili umat manusia. Hanya pada Dialah terdapat keselamatan. Amen!

No comments:

Post a Comment

CATHOLIC APOLOGETICS

New Advent