Search This Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, April 18, 2011

WYD Peringkat Paroki Sandakan

Sandakan – Hari Minggu Palma dirayakan dengan penuh bermakna kerana umat Kristian Katolik di seluruh dunia memperingati akan kesengsaraan Tuhan Yesus Kristus. Hari yang sama turut dirayakan ialah Hari Belia Sedunia ke-26 Peringkat Paroki.


Hari Belia Sedunia yang bertemakan "Berakar dan dibangun dalam Yesus Kristus, Teguh dalam Iman" (Kol 2:7) ini telah diadakan pada 17 April 2011 bertempat di Katedral St. Mary, Sandakan anjuran Tim Kerasulan Belia Paroki.
Perayaan dimulakan dengan perarakan  dari Dewan Paroki menuju ke Gereja untuk Perayaan Misa Kudus. Dalam homili Fr. Muji menjelaskan kaitan Hari Belia Sedunia dengan Perayaan Hari Minggu Palma.
Bapa Uskup dan Fr. Muji menekankan satu perkara penting berkaitan dengan mesej Bapa Suci Benedict ke-16 iaitu belia harus berani menyahut cabaran dengan merenung akan perjalanan kesengsaraan Yesus memikul Salib dalam kehidupan agar para belia juga seperti Yesus, dapat menghadapi dan berusaha melawan segala cabaran yang ada dalam arus globalisasi masa kini.


Selesai Misa Kudus, acara diteruskan di Dewan Paroki. Antara aktiviti yang telah diadakan ialah makan bersama, ‘games’ ‘I am the King of the Universe’, tayangan videoshow berkaitan dengan Salib dan acara kemuncak ialah sesi kerohanian yang telah diadakan di Bilik B.

Objektif aktiviti ini adalah untuk berkumpul bersama dan merayakan Hari Belia Sedunia 2011, diaspirasikan oleh mesej Bapa Suci Benedict ke-16 dan diperbaharui serta dikuatkan sebagai Kerasulan Belia Paroki.
Para belia merayakan WYD dengan memakai t-shirt berwarna hijau yang bermaksud ‘fresh, young and growth’. Secara purata belia yang hadir adalah lingkungan umur 12 hingga 45 tahun.
Dalam sesi kerohanian, acara kemuncak bagi WYD ialah setiap kumpulan belia didoakan agar komuniti Kerasulan Belia Paroki diteguhkan, saling menyokong dan berjalan bersama dalam pelayanan belia di Paroki Sandakan.

Rata-rata 100 orang belia yang hadir menyertai aktiviti ini merasa gembira, puas hati dan mengharapkan program yang sama akan diadakan lagi dan lebih ramai lagi belia menyertai aktiviti seumpama ini untuk pertumbuhan iman mereka.


Puji Tuhan!




























Soccom SMCat Sandakan

No comments:

Post a Comment

CATHOLIC APOLOGETICS

New Advent